fbpx

Câteva lucruri de știut înainte de a merge la psiholog

Psihoterapie individuala

Sunt încântată de faptul că oamenii sunt mult mai deschiși față de serviciile de sănătate mentală. Persoanele care mă cunosc știu poziția mea și anume că psihoterapia și dezvoltarea personală nu sunt un lux, ci o necesitate. Dar, înainte de toate, cred că ar fi necesar să ne familiarizăm cu ce se întâmplă într-un cabinet.

Indiferent care e motivația ta în legătură cu vizita la un specialist, fie dorești să dezvolți partea de autocunoaștere personală, fie ai nevoie de ghidaj pentru că ai senzația că nu mai poți singur sau pentru că observi că până acum nu au funcționat metodele tale, e bine de știut la ce să te aștepți.

  • Într-un cabinet vei întâlni o persoană interesată de povestea ta. Psihologul este o persoană cu abilități de ascultare activă, comunicare asertivă, care va empatiza cu tine. Este momentul în care îți vei contura firul narativ al poveștii tale. Faptul că iți spui povestea cu voce tare unui ascultător obiectiv facilitează propria conștientizare a barierelor personale.

De multe ori aud de la clienții mei: “Lucrurile astea nu le-am mai spus nimănui, dar parcă în mintea mea sunau mai rău. Sunt mai ușurat/ă acum”.

  • Psihologul tău nu este prietenul tău, așadar nu încerca să-l faci să te placă. Acesta este unul dintre obstacolele pe care le pui singur în crearea unei relații autentice și sincere – baza schimbării.
  • Psihologul nu îți citește gândurile și nu te poate manipula să faci lucruri pe care nu ți le dorești. Pentru ca procesul terapeutic să funcționeze este nevoie de prezența ta deplină, motivație și consimțământ, fără aceste lucruri îți investești timpul și banii doar într-o activitate de socializare.
  • Psihologul nu te face “normal”. Citisem un interviu cu unul dintre autorii mei preferați, Kurt Vonnegut, în care acesta susținea că nu voia să meargă la psiholog deoarece credea că îl va face normal și își va pierde creativitatea. Psihologul vizează (nivelul de funcționalitate generală (socială, aspecte legate de sănatate fizică, emoțională și cea cognitivă) a unei persoane și nu încadrarea în tiparele „normalității” (oricare ar fi acelea).
  • Psihologul nu îți dă sfaturi și nu îți spune ce să faci. Actul terapeutic este un proces de dezvoltare în care psihologul, precum un antrenor, lucrează cot la cot cu tine, dar va trebui ”să alergi singur pe pistă”. Psihologul propune teme de casă, oferă psihoeducație, îți prezintă tehnici, dar aceste lucruri sunt la latitudinea ta cum și dacă le folosești.

În discuția cu una dintre clientele mele, aceasta mi-a zis :„Să vin în terapie e cel mai dificil lucru pe care l-am făcut vreodată. Dar acum simt ca am spațiu mental „.

  1. Psihologul este o persoană unică, ceea ce înseamnă că are stilul său de comunicare, preferințe personale, la fel ca tine. Aici e foarte importantă COMPATIBILITATEA. Dacă simți că nu te potrivești cu psihologul tău, discută acest lucru cu el. Un profesionist va înțelege acest aspect.
  2. Ședințele de terapie nu sunt locul unde ne refugiem să ne fie cald și bine. Da, vei avea contextul unde să te simți înțeles și în siguranță dar când ajungi în punctul în care simți doar confort în întâlnirile cu terapeutul tău, cercetează asta. Vorbește cu terapeutul tău despre obiectivele voastre, daca simți că le-ați atins, dacă ele s-au modificat. Este un moment de „feeling better”, unde simți că ar trebui să te oprești dar acela este doar momentul în care adevăratul proces va începe. Pe fondul unei relații de încredere și sinceritate (cu tine și terapeutul tău) este timpul să te uiți spre tine cu blândețe și să te pregătești pentru următorul pas: schimbarea tiparelor vechi și consolidarea noilor abordări în viața ta ( “getting better”).
  3. Aspecte pe care orice context terapeutic ți le oferă: Confidențialitate, mai puțin în cazuri de suicid sau vătămarea proprie sau a altor persoane, aici e nevoie de contactul unui aparținător. Procesul standard cuprinde: evaluare psihologică, conceptualizare clinică care se referă la identificarea cauzelor problemelor cu care te confrunți și un plan de intervenție care presupune muncă de echipă în identificarea celor mai potrivite strategii de depășire a obstacolelor.
  4. Fii sceptic, testează, găsește-ți specialistul care ți se potrivește și implică-te în propria viață! Schimbarea vine peste tine și daca nu o alegi.

Psiholog Anca Zăgrian

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top