fbpx

Ce este mancatul emotional? Cum sa-l identifici si sa-l opresti?

mancatul emotional si consecintele sale

Cuprins

Din pacate tot mai multa lume sufera de probleme de greutate in zilele noastre, iar belsugul pe care il avem acum in materie de mancare si de sortimente este probabil cel mai mare din istorie. Asta face ca ponderarea legata de cat si cum mancam sa fie tot mai dificila. Ce este mancatul emotional este o intrebare actuala a vremurilor noastre.

Relatia pe care o avem cu mancarea este foarte importanta atat din punct de vedere fizic dar si emotional. Tot mai multe studii psihologice arata ca daca ne alimentam mai mult decat avem nevoie si consumam alimente slabe in nutrienti, pline de grasimi si zaharuri, ne afecteaza atat starea fizica cat si cea emotionala.

Ce este mancatul emotional?

Asa cum sugereaza si numele expresiei, mancatul emotional inseamna ca o persona ajunge sa manance mai mult in functie de starile emotionale pe care le are si mai putin in functie de starile fizice de foame. Fara doar si poate, mancarea ofera bucurie si placere, insa o persoana care mananca emotional, foloseste mancarea pentru a-si regla emotiile neplacute (furie, sentiment de singurate, tristete, etc.). Astfel, mancarea devine un refugiu. Se crede ca mancarea este o modalitate de a umple golul si de a crea un sentiment fals de „plenitudine” sau o satisfactie temporara.

Care sunt cauzele mancatului emotional?

Din punct de vedere psihologic, persoanele care mananca emotional au tendinta de a vedea mancarea ca o sursa de emotii pozitive si nu privesc mancarea ca pe un furnizor de combustibil pentru corp. Mancatul emotional este considerat un comportament invatat in sensul ca aceste persoane au dezvoltat poate acest obicei vazand la ceilalti din jurul lor cum ceilalti asociaza mancarea cu emotiile pozitive. De asemenea, este posibil ca aceste persoane au fost crescute cu ideea ca mancarea este o recompensa sau un substitut pentru anumite nevoi emotionale. Astfel, cu timpul, mancarea devine o modalitate de reglare emotionala.

Mancatul emotional este folosit ca o modalitate de inhibare a emotiilor negative. Atat evenimente majore in viata cat si problemele vietii de zi cu zi pot declansa emotii negative care duc la alimentatia emotionala si care va pot perturba orice efort de a slabi.

Factorii declansatori ai mancatului emotional pot include:

  • Conflicte in relatie
  • Stres la locul de munca
  • Oboseala
  • Presiuni financiare
  • Afectiuni medicale fizice
mancatul emotional duce la obezitate
mancatul emotional poate conduce la obezitate

Cum poti ameliora mancatul emotional?

  1. In primul rand, este nevoie sa constientizezi ce ganduri si emotii sunt in spatele poftei de mancare (fie ca sunt dulciuri, rontaieli sau mancare foarte bogata in calorii de orice fel). Poate ca nu te-ai intrebat niciodata ce simti si de ce ai nevoie de fapt. Dupa ce iti contientizezi emotiile tale negative intreba-te daca mancarea este solutia pentru a rezolva problema emotiilor (cu siguranta vei observa ca mancarea nu iti va rezolva problemele interioare). De multe ori poate, este nevoie sa adresezi problemele interioare pentru a intelege se intampla.
  2. Incearca sa faci diferenta intre foamea emotionala si foamea adevarata. Scopul mancarii este in principal sa ne deserveasca pentru a supravietuii si pentru a avea energie ca sa ne desfasuram activitatile. Aceasta nu are rolul de a rezolva problemele noastre emotionale. Foamea reala si cea emotionala pot fi usor confundate daca nu intelegi care sunt nevoile tale emotionale separat de nevoile fizice. Probabil daca ai mancat acum 2 ore o masa consistenta cu siguranta nu iti este foame daca te gandesti sa rontai ceva sau sa mananci ciocolata pentru ca ai un sentiment de siguratate sau plictiseala. Mai jos, gasesti cateva caracteristici ale foamei emotionale in contrast cu foamea fizica (reala).
  3. Foamea emotionala apare brusc in functie de stare, de regula este legata de anumite alimente (dulciuri, rontaieli etc.), oricat ai manca simti ca nu iti satisface poftele, si de regula, dupa ce le mananci ai un sentiment de vinovatie sau rusine.
  4. Foamea fizica se instaleaza de regula treptat, apare dorinta de a manca aproape orice pentru a opri foamea, de regula dupa ce ai mancat te simti plin si nu ai sentimentul de vinovatie pentru ca stii ca trebuia sa mananci.
  • Devino mai constient de felul in care mananci. Incearca sa tii un jurnal in care sa notezi cat mananci, cand mananci, ce simti cand mananci si cand iti este foame. In timp, s-ar putea sa observi tiparele care dezvaluie legatura dintre dispozitie si mancare si vei putea observa care sunt zilele in care mananci mai mult pe fond emotional.
  • Elimina ispitele care te fac sa mananci emotional! Spre exemplu, nu te duce la cumparaturi atunci cand iti este foame sau ai anumite pofte (probabil ca vei cumpara lucruri nesanatoase si mancare mai multa decat ai nevoie). Nu tine in casa gustari pe care sti ca le mananci pe fond emotional, si inlocuieste-le cu gustari sanatoase (cum ar fi fructele). Gandeste-te la niste activitati pe care sa le faci atunci cand apare foamea pe fond emotional (de exemplu daca te simti singur, suna pe cineva apropiat cu care sa povestesti in loc sa apelezi la o punga de chipsuri).
  • Nu te priva de mancare (nu te infometa). Daca incerci sa slabesti, s-ar putea sa limitezi prea mult caloriile, sa consumi in mod repetat aceleasi alimente si sa elimini de tot dulciurile sau mancarea pe care iti face placere s-o consumi. Acest lucru poate servi doar pentru a-ti creste pofta de mancare, mai ales ca raspuns la emotii. Poti consuma cantitati satisfacatoare de alimente mai sanatoase, bucura-te de cate o pofta satisfacuta ocazional si organizeaza-ti un regim mai sanatos dar diversificat.
  • Invata din caderi. Daca ai un episod de mancat emotional, iarta-te si incepe a doua zi cu aceleasi ganduri de vindecare. Nu renunta la planul si scopul tau chiar daca uneori simti ca pici in „pacat”. Incearca sa inveti din experienta si fa-ti un plan pentru a-l preveni in viitor. Concentreaza-te pe schimbarile pozitive pe care le faci in obiceiurile tale alimentare si acorda-ti credit pentru modificarile pe care le faci care in timp vor duce la o sanatate mai buna.

Cand este nevoie sa cauti ajutor?

Daca ai incercat in mod repetat sa renunti la mancatul emotional, dar tot nu poti controla impulsul, ia in considerare inceperea unui proces terapeutic. Terapia te poate ajuta sa intelegi de ce mananci emotional si sa inveti abilitati de coping. Terapia te poate ajuta, de asemenea, sa descoperi daca ai o tulburare alimentara, care poate fi legata de alimentatia emotionala.

Mancatul emotional poate deveni o problema grava in timp care sa iti afecteaza atat sanatatea psihica cat si pe cea fizica. Specialistii Maze te pot ajuta intr-o gama extinsa de probleme, inclusiv mancatul emotional.

Daca te intereseaza domeniul psihologiei si vrei sa afli cum functionam din punct de vedere psihic ne poti urmari pe retelele sociale Facebook si Instagram. Postam saptamanal articole actuale si de interes.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top