fbpx

Ce ii motiveaza si ii demotiveaza pe angajati?

Cuprins

Ce ii motiveaza si ii demotiveaza pe angajati? Traim o perioada mai dificila ca oricand pe piata muncii. Pandemia de Covid 19 a impus restrictii severe care au schimbat total modul in care muncim si traim in ultimele luni.

Prioritatile s-au schimbat, ne-am intors la nevoile de baza: de securitate sanitara, financiara si emotionala. In acest context, distantarea fizica face si mai dificila motivarea echipelor.

De aceea am trecut in revista cateva aspecte importante despre ce inseamna motivarea si demotivarea la locul de munca, in opinia psihologului american Frederick Herzberg, enuntata in „Teoria motivarii” sau „Teoria celor 2 factori”, emisa la finalul anilor ’60, dar inca actuala si astazi.

Lucram la o mare companie si pentru ca esspresoarele de cafea de la bucataria companiei se defectau adesea, conducerea luat decizia sa renunte la acele aparate de cafea si sa aduca in locul lor un automat de cafea la care avem acces cu cartela, in baza unei sume virate lunar.

In acel moment, cafeaua devenise un subiect de discutie la pauze, iar angajatii au devenit demotivati, criticand decizia companiei.

Am inceput sa-mi cumpar cafea zilnic de la cafeneaua de la parterul cladirii de birouri in care lucram. Cheltuiam 250 lei in plus pe luna doar pe cafea. Continuam sa-mi fac treaba dar eram Meh…!

Adriana

Ce ii motiveaza si ii demotiveaza pe angajati?

Factorii igienici si motivatori

Motivarea personalului este una dintre provocarile cu care managerii se confrunta zi de zi, cu atat mai mult in perioada pandemiei, cand lucrul de acasa nu mai permite conexiunea umana directa dintre membrii echipei și micile gesturi care inainte tineau echipa unita.

Asadar, ne intoarcem un pic spre teoria factorilor igienici si motivatori emisa de Frederick Herzberg, care spune ca exista 2 tipuri de factori, total diferiti, de care managerii trebuie sa tina cont cand gestioneaza o echipa.

Ce ii motiveaza si ii demotiveaza pe angajati? Sunt factorii igienici si cei motivatori

Factorii igienici

Factorii igienici se refera la acele lucruri/aspecte care nu tin neaparat de jobul in sine pe care un angajat il are, ci are mai degraba legatura cu cateva aspecte conexe ale acestuia:

modul in care se simte la munca.

Facturii igienici trebuie mentinuti la un nivel rezonabil pentru ca oamenii sa nu se simta demotivati la locul de munca.

  • procedurile mult prea complicate ori greoaie ale companiei
  • imposibilitatea de a avansa pe scara ierarhica
  • salariul prea mic in comparatie cu piata sau considerat neconform cu pregatirea angajatului
  • conditiile de munca (cafeaua, ambianta, apa calda, caldura, iluminarea, aerisirea, spatiul de lucru compartimentat corespunzator, antifonat etc etc)
  • beneficiile precum asigurarea de sanatate (privata)
  • siguranta locului de munca – fara teama de a fi disponibilizat/concediat
  • echitatea salariala interna
  • respectul cu care sunt tratati angajatii

… sunt cruciale pentru implicare angajatului in activitatea companiei.

IMPORTANT: Daca acesti factori igienici sunt „bifati”, nu inseamna ca angajatul devine automat mai motivat, insa inseamna ca el nu este DEMOTIVAT.

Asadar, pentru motivarea personalului, managerul trebuie sa se uite la urmatorul set de factori: factorii motivatori, dupa ce s-a asigurat ca i-a rezolvat pe cei igienici – subiectivi – si pe care se presupune ca i-a investigat in prealabil cu echipa sa.

Factorii motivatori

Factorii motivatori sunt cei care dau profunzimea vietii profesionale si care-i determina pe angajati sa lucreze cu mai multa dedicare.

Factorii motivatori au legatura cu implinirea profesionala

  • implinirea oferita de munca in sine, pe care angajatul o gaseste relevanta, cu sens pentru ceilalti
  • responsabilitatea in plus care ofera satisfactie angajatului si ii confera sentimentul ca este util si ca face lucruri care au un impact pozitiv asupra celorlalti
  • task-uri din ce in ce mai complexe care il motiveaza sa devina mai bun si sa dobandeasca noi competente
  • recunoasterea muncii si meritelor in fata celorlalti colegi
  • oportunitatile de crestere…

… ii pot face pe angajati sa fie mai dedicati in munca de zi cu zi.

Fiecare om insa reactioneaza la stimuli diferiti, asadar, un manager trebuie sa se asigure tine cont de personalitatea fiecarui coechiper.

Iar daca-si propune sa-si motiveze echipa sau sa reduca insatisfactie, sa stie ca are la dispozitie instrumente diferite.

4 scenarii la job

In functie de particularitatile situatiei, pot exista mai multe tipuri de scenarii:

  1. Nivel factori igienici ridicat, motivatie ridicata – situatia ideala, in care angajatii performeaza cel mai bine si au o stare de spirit buna legata de activitatea profesionala pe care o desfasoara. Aici sunt mari sanse sa inregistreze performante, daca managementul, procedurile si angajatul conlucreaza pentru atingerea obiectivelor.
  2. Nivel factori igienici scazut, motivatie ridicata – in aceasta situatie angajatul este motivat insa are cateva reprosuri/nemultumiri care il frustreaza, iar pe termen lung acestea pot sa-l determine sa paraseasca respectivul loc de munca. Acesta este genul de loc de munca platit sub nivelul pietei, in care angajatul nu este recompensat la adevarata valoare, dar din varii motive il poate tine in aceasta companie. Colegii, situatia personala, comoditatea etc pot determina un angajat sa ramana pe termen lung lucrand pe astfel de pozitii.
  3. Nivel factori igienici ridicati, motivatie scazuta – in acest scenariu un angajat poate sa performeze in limite normale, nu are nimic de reprosat legat de mediul in care isi desfasoara activitatea profesionala, dar cel mai probabil nu va inregistra mari performante. Acesta este genul de job de la care angajatii isi iau salariul si nu au altfel de pretentii.
  4. Nivel factori igienici scazut, motivatie scazuta – cel mai nefericit scenariu in care angajatul este demotivat, iar situatia profesionala nu il determina sa faca mari progrese.

„Oamenii parasesc managerii, nu compania“, spune o vorba celebra printre angajati.

Asadar in vremuri de pandemie, managerii trebuie sa gasească un balans sanatos intre factorii igienici si motivatori, in conditiile in care angajatii lucreaza in mare parte de acasa, iar micile gesturi de teambuilding de dinainte nu mai sunt posibile sau trebuie reinventate.

Insa ce este important pentru manageri este sa prioritizeze: sa rezolve acele lucruri care ingreuneaza desfasurarea muncii angajatului si care il frustreaza in activitatea de zi cu zi, apoi dupa ce au fost aceste rezolvate, sa poata adauga si acele elemente nice to have care i-ar putea aduce un plus de motivatie din partea angajatilor, precum: o sedinta la spa, când vremurile o vor permite, un abonament la o librărie virtuala, o sedinta de consiliere psihologica, toate pot avea rolul de a motiva angajații de fideliza, de a-i face sa ramana pe termen lung alaturi de companie.

Increderea cuiva se castiga greu si se mentine si mai greu, iar managerii au o responsabilitate imensa: aceea de a nu uita de nevoile oamenilor din echipa lor.

Dincolo de cifre, sunt oameni, iar daca oamenii sunt bine, cifrele arata bine.

Daca te confrunti cu situatii delicate la locul de munca in aceasta perioada, poti sta de vorba cu unul dintre psihologii MAZE CENTER, programandu-te la o sedinta de consiliere psihologica online sau offline, in Cluj-Napoca.

Daca ti-a placut articolul „Ce ii motiveaza si ii demotiveaza pe angajati?”, urmareste-ne si pe Instagram si fii la curent cu noutatile MAZE CENTER!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top