fbpx

Fă din mintea ta o grădină roditoare!

seminte

La mulți ani, om frumos! Îți doresc un an în care să te deschizi, cu curaj, asemenea unui boboc de floare, spre tot ce vine spre tine și mai ales spre tot ce vine din interiorul tău. Nu sunt adepta rezoluțiilor de început de an. Ceea ce știu, este însă că mintea noastră are nevoie de momente de ”stop și de la capăt”. Îți propun ca din când în când, lunar sau săptămânal, să sădești câte o sămânță…”ce stare sau atitudine îmi doresc eu să cultiv?” . Numește acea stare sau sămânță și sădește-o adânc în interiorul sufletului tău, apoi așteaptă și observă. Ai încredere! Nu e nevoie să o scoți mereu și mereu din solul ei pentru a verifica dacă a încolțit sau nu. Când sădim o sămânță, suntem atenți la ceea ce e în controlul nostru, un pământ mai fertil și apă, și avem încredere că furtunile sau condițiile nefavorabile, o vor face mai puternică. Ce sămânță vrei să plantezi? Încredere, curaj, liniște, perseverență, fericire? De ce ai nevoie acum? Alege și sădește. Stai și observă. Observă cum încolțește și care sunt lucrurile din jurul tău care o hrănesc…care sunt lucrurile care o provoacă și o vor face un rod puternic.

Suntem un organism complet și complex. Chimia noastră ne ghidează stările emoționale, dar în același timp comportamentele ne transpun în stări emoționale care ne modifică chimia. Pentru a te ajuta să ai un sol cât mai fertil și să poți să hrănești acea sămânță de care ai nevoie, haide să explorăm puțin cele 6 substanțe care ne dau o stare de bine și cum le putem influența:

1. Dopamina, este responsabilă pentru starea de plăcere și euforie, se află în strânsă legătură cu motivația și recompensa. Stabilirea obiectivelor, (chiar și cele minore, de zi cu zi) notarea lor, astfel încât să fim conștienți de atingerea acestora, duc la producerea fericirii instantanee în noi înșine. Este foarte important să avem obiective realizabile și realiste, dar zilnice.

2. Serotonina, este cea care ne oferă o stare de bine, de împăcare sau bună dispoziție. O secretăm atunci când manifestăm recunoștință pentru ceea ce deja avem, ne amintim evenimente plăcute, facem plimbări prin lumina soarelui sau practicam un sport cu care corpul nostru este prieten.

3. Oxitocina, reprezintă hormonul atașamentului care ne conferă o stare de conexiune și siguranță. O secretăm ori de câte ori ne focalizăm pe a crește o relație mai autentică, de câte ori avem o conversație caldă, sau atunci când mângâiem sau îmbrățișăm pe cineva (sunt incluși și prietenii noștri necuvântători).

4. Endorfinele, sunt analgezicele noastre naturale. Ele diminuează atât dureri fizice, cât și emoționale. Le stimulăm prin expunerea la lumină, prin condimente și prin haz de necaz (sau orice te face să râzi).

5. Adrenalina, e sarea și piperul nostru emoțional. Nu ne place atunci când o secretăm deoarece ajungem, fără voia noastră, în afara zonei de confort, dar e de-a dreptul ”magică” atunci când practicăm un sport extrem (în care suntem asigurați) sau conștientizăm că cercul siguranței ne limitează și facem pași micuți și conștienți, în afara zonei noastre de confort.

6. GABA sau acidul y-aminobutiric, este hormonul nostru antistres. Pe acesta îl secretăm atunci când facem orice tip de meditație, sau când ne ocupăm de domeniul artistic (pictat, colorat, dans, etc.).

Alege-ți o sămânță pe care vrei să o sădești. Întreabă-te de ce fel de substanțe chimice are ea nevoie pentru a crește. Hrănește, atât cât poți, prin comportamente zilnice și micuțe, solul tău și așteaptă. Ai încredere! Fiecare sămânță are de-a face cu provocări și e firesc să fie așa. Permite-i să crească și bucură-te de ea, apoi plantează altceva din ce îți este util.

Îți doresc un an cu ”o grădină” roditoare și puternică! Nu uita că puterea vine din provocări. Îți doresc să ai un an în care să-ți fii fidel ție, valorilor și dorințelor tale. Să te iubești și să te respecți exact așa cum ești, pentru că ești minunat indiferent dacă știi asta deja sau urmează să afli!

Te îmbrățișez cu drag și îmi doresc să faci exact la fel cu tot ce îți scoate în cale anul 2019!

La mulți ani!

Psiholog Cena-Dican Iulia

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top