fbpx

Mecanisme psihologice de aparare

„Adevarul doare” spune o vorba din batrani. De aceea, oamenii au inventat diverse mecanisme psihologice de aparare care sa ii ajute sa depaseasca momentele dificile din viata lor.

Ce sunt mecanisme psihologice de aparare?

Mecanismele psihologice de aparare sunt acele reactii involuntare, care se manifesta in situatii in care ne surprindem chiar si pe noi.

Evenimente minore din viata noastra pot declansa reactii de aparare de care suntem foarte putin constienti, insa care pot avea un impact semnificativ in viata noastra, atat pozitiv, cat si negativ.

Mecanismele psihologice defensive sunt acele reactii de aparare ale unei persoane, care apar cand acesta este in dezacord cu un lucru/aspect care are legatura cu ea insasi.

Cum se manifesta mecanismele psihologice de aparare?

In prima faza, are loc negarea faptelor si apoi apare o reactie involuntara la acea actiune/ stimul, care uneori surprinde chiar si persoana in cauza.

Sigmund Freud a fost unul dintre primii teoreticieni care a adus in discutie mecanismele de aparare, in anii 1890. El defineste mecanismele de aparare ca fiind niste reactii de rezistenta, atunci cand ne confruntam cu sentimente sau idei considerate mult prea dureroase sau imorale. El spune ca in inconstient se declanseaza aceste reactii care in prima faza neaga realitatea/ideile cu care vine in contact.

Joseph Burgo, Doctor in Psihoterapie, identifica in cartea „De ce fac asta? Mecanisme psihologice de aparare si modalitatile ascunse prin care ne afecteaza viata” 7 mecanisme psihologice de aparare, care au legatura cu cateva nevoi de baza pe care le ascundem in inconstient.

Mecanisme psihologice de aparare

Drama queen, control freak, istericul/isterica, ADHD, OCD, narcisistul sunt doar cateva dintre etichetele cu care operam zi de zi. Aceste etichete pot fi confortabile, insa oamenii sunt mai mult de atat, sunt fiinte complexe, care nu pot fi etichetate in baza trasaturii de personalitate dominante.

Aceste etichete functioneaza cand le proiectam pe ceilalti, dar nu si cand vine vorba despre noi.

Cand apar astfel de etichete, se produce un dezechilibru legat de nevoile pe care le avem si involuntar recurgem la diverse mecanisme de aparare care ne ajuta sa detensionam situatia.

Aceste etichete, dincolo de trasatura dominanta de personalitate, ascund straturi mai profunde despre nevoile umane.

In fond, un om are nevoie sa poata gestiona:

  • relatii de inter/dependenta sanatoase – pentru a depasi/a-si satisface nevoile, frustrarile, dezamagirile
  • emotii puternice si (adesea) dureroase – precum frica, anxietatea, furia, ura, invidia ori gelozia
  • stima de sine – pentru a se simti bine, valorificat si increzator in propria persoana

Emotiile indezirabile

Mecanismele de aparare ne influenteaza relatiile cu ceilalti, precum si personalitatea.

Mecanismele de aparare apar atunci cand avem de a face cu un dezechilibru, cand ne confruntam cu emotii negative considerate de societate indezirabile.

Si, pentru a intelege, ne intoarcem la Aristotel, care a definit emotiile in 7 perechi opozante:

  1. furie si calm
  2. ura si iubire
  3. frica si incredere
  4. rusine si lipsa ei
  5. gratitudine si lipsa ei
  6. empatie si indignare
  7. invidie si emulatie

Emotiile greu de gestionat, precum Frica, Furia si Ura, trezesc in noi mecanisme de aparare:

De pilda, daca o nevoie nu ne-a fost indeplinita – mai ales – in copilarie, ea se poate transforma din frica in furie si chiar ura.

Asadar, sentimentele neplacute, precum gelozia extrema, furia, umilinta, toate declanseaza mecanismele de aparare pentru ca nu dorim sa avem de-a face cu ele.

7 mecanisme psihologice de aparare

  1. Reprimarea si Negarea
  2. Destituirea si Formatarea reactiei
  3. Scindarea
  4. Idealizarea
  5. Proiectarea
  6. Controlul
  7. Justificarea in fata rusinii
  • Reprimarea si Negarea

Reprimarea are legatura cu sentimentele pe care nu vrem sa le traim, cum ar fi constientizarea maniei, vinei si durerii.

Aceste sunt tinute departe de constient, in viziunea lui Freud, pentru ca vrem sa tinem departe durerea care ar putea fi declansata de acestea. Reprimarea presupune un efort constant pentru a tine departe de constient aceste emotii.

Negarea este parte din acest proces, care precede reprimarea.

  • Destituirea si formatarea reactiei

Destituirea

In aceasta situatie sentimentele negative sunt acolo, insa ele sunt redirectionate catre altcineva.

Se intampla adesea ca furia pe care o simtim intr-un cadru, insa nu poate fi exprimata acolo. De exemplu, la munca multe persoane pot recurge la redirectionarea acelei furii catre o persoana cu care isi permit acest lucru.

Sentimentul provocat de o anumita persoana este perceput drept periculos si inacceptabil, insa este redirectionat catre o alta persoana.

De multe ori in urma acestui act de constientizare persoana recunoaste si isi cere scuze pentru situatiile injuste pe care le-a creat.

Formatarea reactiei

Formatarea reactiei presupune transformarea unui sentiment inacceptabil in opusul lui.

De pilda, o persoana poate emite judecati homofobe, dar in realitate sa descopere ca are o orientare sexuala gay.

  • Scindarea

Scindarea sau ambivalenta se refera la acea vorba celebra ”love and hate”, ea presupune sentimente opuse care sunt intr-un conflict, iar misiunea individului este sa aleaga una dintre ele doar ca sa puna capat acestei ambivalente cu care nu suntem obisnuiti sa traim.

Asa numitele relatii de dragoste cu nabadai pot fi incadrate aici: practic, partenerii care se iubesc nu pot accepta sentimentul de ura si atunci revin dupa cearta la impacare.

Asadar, mecanismul de aparare vine ca o rezolvare a conflictului scindarii.

  • Idealizarea

Idealizarea este acea proiectie aproape de perfectiune asupra celorlalti. Adesea, idealizarea duce la deziluzie, cand trasaturile de personalitate ale partenerului de cele mai multe ori sunt scoase la suprafata.

Idealizarea poate avea loc in legatura cu:

  • ceilalti – mai ales in cazul relatiei amoroase – „partenerul meu e perfect, ceea ce mi-am dorit mereu”
  • experiente – in scenariul „o sa fie perfect daca se intampla asta si asta”
  • noi insine – in cazul persoanelor narcisiste – care se considera perfecte, admirate de ceilalti, fara defecte etc

Idealizarea rezolva conflictul si ofera o solutie simpla si rapida, dezirabila la probleme de multe ori complexe si incomode.

  • Proiectarea

Cu totii proiectam diferite aspecte/idei asupra celorlalti intr-o mai mica sau mai mare masura.

Proiectarea e un fel de evacuare pentru a ne simti mai bine atunci cand avem de-a face cu o situatie tensionata si emotii negative.

Un exemplu de proiectare poate fi cel in care sefii isi varsa furia pe subalterni, ca mijloc de refulare a tensiunii.

La nivel subconstient, proiectare sentimentelor negative pe o alta persoana poate fi un semnal de alarma tras de cineva: un strigat de ajutor, daca ne gandim la bebelusi care isi exprima furia prin plans sau sefii care recurg la manifestari necontrolate pentru a elibera stresul.

  • Controlul

Sentimentul de neputinta este unul pe care omenirea a incercat sa-l depaseasca de-a lungul timpului, de aceea a inventat superstitiile, prin care se crede ca anumite gesturi au un impact asupra unor lucruri incontrolabile de altfel.

Asadar recurgem adesea la:

  • ordine
  • traditii
  • diverse ritualuri

pentru a gestiona viitorul impredictibil, din nevoia de control.

  • Justificarea in fata rusinii

Rationalizarea

De multe ori rationalizam si incercam sa gasim scuze pentru lucrurile pe care le facem, despre care nu suntem foarte mandri.

De exemplu, daca piratam un album de muzica, probabil c-o sa ne acordam circumstante atenuante: ne-au scazut veniturile, suntem studenti si asa mai departe, si gasim tot felul de subterfugii pentru a ne justifica actiunile.

Rationalizarea gaseste explicatii plauzibile, nu neaparat adevarate.

De exemplu, Maria il place pe Ion pentru ca Ion are mai multi bani decat mine.

Asadar, emotiile trec in spectrul gandurilor si explicatiilor pentru un confort sporit.

Toate aceste mecanisme psihologice de aparare pot ajuta la gestionarea momentelor dificile din viata noastra, insa ele trebuie constitizate pentru a nu ajunge in extrema opusa.

Emotiile, chiar si cele negative, au rolul lor si trebuie gestionate cu grija, cu ajutorul unui psihoterapeut sau psiholog clinicial.

Programeaza-te la o sedinta de terapie la MAZE Center!

Daca ti-a placut articolul „Mecanisme psihologice de aparare”, urmareste-ne si pe Instagram si fii la curent cu noutatile din domeniul psihologiei.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top