fbpx

Mindfulness sau cum să ai o minte liniștită, într-o lume haotică

Zen mindfulness

Secretul sănătății trupului și mintii nu este să jelești trecutul, să-ți faci griji pentru viitor, să anticipezi necazurile, ci să trăiești prezentul cu înțelepciune și onestitate. Buddha

Trăim într-o lume în care fiecare dintre noi alergăm după ceva, de ceva sau undeva…avem un ritm nebun, care ne menține mintea ocupată aproape fără încetare. Traficul intens de gânduri, dorințe, idei, ne rupe și ne deconectează de propriul corp, de propria experiență și mai ales de propria umanitate. Cu toții avem momente în care mașinăria aceasta numită ”minte” ne inundă cu gânduri care ne pot copleși și care se tot rotesc ca într-un sens giratoriu fără intenția de a ne reda liniștea…Ce e de făcut?

Tuturor ni s-a întâmplat ca atunci când citim o carte, să parcurgem o pagină întreagă la sfârșitul căreia să ne dăm seama că nu avem nici cea mai vagă idee despre ce am citit. În realitate, gândurile noastre erau totalmente în altă parte. Dacă te regăsești în această situație, nu ești singur. Într-un studiu publicat în numărul din 12 noiembrie 2010 al revistei Science, psihologii de la universitatea Harvard au adunat date de la mai mult de 2000 de persoane cărora li s-a cerut să ofere informații despre acțiunile, gândurile și sentimentele de peste zi. Informațiile obținute au scos la iveală faptul că mintea noastră hoinărește aproximativ 47% din timpul dedicat desfășurării activităților zilnice, indiferent de zi. Spre îngrijorarea specialiștilor, în urma studiului s-a constatat, de asemenea, că ne simțim foarte nefericiți când mintea noastră hoinărește, mult mai nefericiți comparativ cu momentele în care mintea se concentrează asupra a ceea ce facem. De altfel, titlul studiului spune totul: „O minte hoinară este o minte nefericită.” Cercetătorii au ajuns la următoarea concluzie: „Mintea umană este o minte hoinară, iar o minte care hoinărește este o minte nefericită. Abilitatea de a ne gândi la ceea ce nu se întâmplă în momentul prezent este o realizare care vine cu un anumit preț emoțional.” Acest preț emoțional este în strânsă legătură cu trăirile negative intense pe care putem ajunge să le avem când nu știm să ne ancorăm mintea și când lăsam gândurile să ne poarte prin furtuni.

Așadar, ce este, mai exact, mindfulness? Mindfulness reprezintă abilitatea de a fi foarte atent la ceea ce se întâmplă în corpul tău în momentul prezent, fără a judeca critic, cu sinceritate și curiozitate. Am ales termenul de „abilitate”, deoarece aceasta poate fi dezvoltată și îmbunătățită constant. Mindfulness înseamnă să înveți și să fii conștient că nu ești gândurile, comportamentele sau senzațiile din corpul tău, ci ești un martor lor.

Mindfulness îți amintește de fatul că gândurile pe care le ai sunt rezultatul interacțiunii a trei factori: genele cu care te-ai născut, circumstanțele în fața cărora ai fost pus, și a oamenilor cu care ai interacționat. Cu ajutorul tehnicilor mindfulness, dezvoltăm o stare de „conștientizare” relaxată. Aceasta ne permite să depășim judecățile critice și limitările impuse de propria noastră concepție. Pe măsură ce ne decuplăm de la pilotul automat și devenim pe deplin conștienți de momentul prezent, ne transformăm treptat într-un „observator” al propriilor noastre gânduri și emoții fără a le permitem acestora să ne influențeze acțiunile și emoțiile. Aducerea minții înapoi la observarea momentului prezent reprezintă, de asemenea, o strategie eficientă de a depăși frica, întrucât majoritatea senzațiilor de frică sunt înrădăcinate în sentimentul că am pierdut controlul asupra unui viitor imaginat.

Cum să pun în practică?

Cea mai simplă formă de mindfulness este centrarea atenției asupra senzațiilor pe care corpul tău le percepe într-un anumit moment. Poți începe prin a observa respitația propriului corp. Cum se contractă și dilată musculatura în tipul respirației? Ce senzații simți la nivelul nasului? Ne putem folosi de toate simțurile noastre pentru a ne dezvolta abilitatea de a ne ancora mintea în prezent, doar prin faptul că acord atenție în mod intenționat și conștient unei anumite senzații. Pentru a începe propriul tău ”antrenament” de tip mindfulness, te provoc, ca la următoarea masă, să mananci prezent și conștient: fii atent la gustul mâncării, la culoarea și mirosul ei, la cum anume se împletesc gusturile ingredientelor, dă-ți voie să te ancorezi în prezent, să te bucuri de ceea ce corpul tău percepe și adu-ți mintea înapoi ori de câte ori te poartă pe tărâmuri care nu-ți sunt prietenoase.

Pentru a explora mai detaliat conceptul de ”Mindfulness” și a trăi din plin liniștea adusă de o minte care este prezentă, îți recomand cu drag și căldură, cartea Puterea prezentului (The Power of Now) scrisă de Eckhart Tolle.

Un sfârșit de săptămână, mindfulness!

Psiholog Iulia Cena-Dican

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top