fbpx

Rezilienta emotionala – Puterea de a te ridica

Puterea de a te ridica

Cuprins

“Ce nu te omoara te face mai puternic” spune o vorba. Dar ce facem cand ne simtim coplesiti de probleme?

Rezilienta emotionala – Puterea de a te ridica – se refera la capacitatea noastra de a ne adapta la situatii stresante sau crize. Oamenii mai rezistenti sunt capabili sa “danseze cu problemele” si sa se adapteze adversitatii fara dificultati de durata. Persoanele mai “sensibile” sau mai putin rezistente, au un timp de adaptare mai lung si gestioneaza mai greu stresul si schimbarile de viata, atat majore, cat si minore.

Ce influenteaza rezilienta emotionala?

Rezistenta emotionala si fizica este, intr-o anumita masura, ceva cu care te-ai nascut. Unii oameni, prin natura lor, sunt mai puțin deranjati de schimbari si surprize – acest lucru poate fi observat inca din copilarie si tinde sa fie stabil pe tot parcursul vietii.

Rezilienta emotionala este, de asemenea, legata de unii factori care nu sunt sub controlul tau, cum ar fi:

  • Varsta
  • Expunerea la traume
  • Gen

Oricum ar fi, rezilienta emotionala poate fi dezvoltata in timp, cu putin efort si practica.

Trasaturi ale rezilientei emotionale

Rezilienta emotionala – Puterea de a te ridica – nu este o calitate pe care o aveti sau nu. In viata, exista diferite nivele pe care o persoana se pozitioneaza pentru a face fata unui anumit eveniment stresant. Cu toate acestea, exista caracteristici specifice pe care oamenii rezistenti tind sa le impartaseasca.

Iata cateva dintre principalele caracteristici:

Constientizarea emotionala

Persoanele cu constientizare emotionala inteleg ce simt si de ce. De asemenea, inteleg mai bine sentimentele altora, deoarece sunt mai in contact cu propria lor viata interioara. Acest tip de intelegere emotionala permite oamenilor sa raspunda in mod adecvat celorlalti , sa regleze si sa faca fata mai bine emotiilor dificile, cum ar fi furia sau frica.

Perseverenta

Indiferent daca lucreaza la obiective exterioare sau la strategii de adaptare interioara, sunt orientati spre actiune – au incredere in proces si nu renunta. Oamenii rezistenti nu se simt neputinciosi sau fara speranta atunci cand se confrunta cu o provocare. Sunt mai predispusi sa continue sa lucreze catre un obiectiv atunci cand se confrunta cu un obstacol.

Locus intern de control

Ei cred ca ei, mai degraba decat fortele exterioare, isi controleaza propriile vieti. Aceasta trasatura este asociata cu mai putin stres, deoarece persoanele cu un locus de control intern si o viziune realista asupra lumii pot fi mai proactive in relatiile cu factorii stresanti din viata lor, mai orientate spre solutii si simt un sentiment mai mare de control, ceea ce reduce stresul.

Optimism

Persoanele rezistente vad, de asemenea, aspectele pozitive in majoritatea situatiilor si cred in forta lor. Acest lucru poate schimba modul in care gestioneaza problemele de la mentalitatea victimei la una de putere și pot vedea, astfel, si alte optiuni.

A sustine

Sprijinul social joaca un rol critic in promovarea rezilientei, pe langa imbunatatirea bunastarii mentale generale. In timp ce persoanele rezistente tind sa fie indivizi puternici, ei cunosc valoarea sprijinului social si se pot inconjura de prieteni si familie care ii sustin.

Simtul umorului

Oamenii puternici si rezilienti emotional pot rade de dificultatile vietii. Acest lucru poate fi un atu extraordinar, deoarece schimba perspectiva cuiva de la a vedea lucrurile ca o amenintare la a le vedea ca pe o provocare si acest lucru modifica modul in care corpul reactioneaza la stres. De asemenea, rad mult mai des, iar acest lucru aduce mari beneficii.

Perspectiva

Oamenii rezistenti pot invata din greselile lor (mai degraba decat sa le respinga), pot vedea obstacolele drept provocari si pot permite adversitatii sa-i faca mai puternici. Ei pot găsi, de asemenea, sens in provocarile vietii, mai degraba decat sa se considere victime.

Spiritualitate

A fi conectat la latura ta spirituala se leaga de o rezistenta emotionala mai puternica, mai ales daca esti implicat  si nu faci lucrurile doar pentru ca trebuie. (Acest lucru nu inseamna ca oamenii care nu sunt spirituali nu pot fi rezistenti, ci doar ca aceasta conexiune a fost gasita.)

Cum ne ajuta esecurile sa crestem?

A esua este profund uman; toata lumea, indiferent de originea, abilitatile sau povestea vietii, va esua spectaculos cel putin o data in viata. Greseala e omeneasca dar nu inseamna ca suferirea unei pierderi majore sau minore este usoara sau distractiva – sau ca este acceptata pe scara larga intr-o cultura care prioritizeaza succesul cu orice pret.

Dar a invata sa fii in regula cu greselile, mari sau mici, este o abilitate critica – una legata nu numai de rezistenta, ci si, poate, de succesul viitor. Un studiu recent, de exemplu, a constatat ca tinerii oameni de stiinta care au cunoscut un obstacol semnificativ la inceputul carierei lor au avut de fapt un succes mai mare decat oamenii de stiinta care au vazut victorii timpurii.

Care sunt strategiile pentru a deveni mai rezilient?

Obiceiuri sanatoase – sa dormi suficient, sa mananci bine si sa faci miscare – pot reduce stresul, care, la randul sau, poate spori rezistenta. In mod similar, faptul ca aveti grija sa intretineti relatii stranse poate ajuta o persoana sa gaseasca sprijin atunci cand apar probleme. Accentul pe moralitate si trairea activa in conformitate cu valorile proprii au fost legate de o rezistenta mai mare.

Examineaza-ti credintele despre emotii

Daca in copilarie ti s-a spus ca sa-ti fie frica e rusinos sau ca baietii nu plang niciodata, poti ajunge in punctul in care sa te judeci atunci cand simti anumite emotii, lucru care te impiedica sa le gestionezi intr-un mod sanatos.

Valideaza-ti emotiile

  • Numeste emotia fara sa te judeci. „Cu alte cuvinte, in loc de„ De ce ma simt inca anxios? De ce nu ma pot calma?, schimba gandul in „Ma simt anxios”.
  • Da-ti voie sa simti sentimentul. De exemplu, poti spune: „Anxietatea este o emotie normala si naturala. Am voie sa simt asa. Accept ca ma simt nelinistit acum, chiar daca nu-mi place”.
  • Intelege de ce ai aceasta emotie. Aici, ofera context pentru experienta ta emotionala (desi nu este intotdeauna posibil). De exemplu, „Ma simt ingrijorat ca ma aflu la petrecerea asta, pentru ca oamenii obisnuiau sa ma intimideze”.

Validarea emotiilor necesita timp si practica. Credintele noastre despre emotii pot fi adanc ascunse si ne putem adesea judeca, fara ca macar sa ne dam seama.

Daca simti ca emotiile te coplesesc adesea, specialistii Maze te pot ghida si ajuta spre a-ti recastiga echilibrul.

Cum pot sa devin mai rezilient intr-o situatie de criza?

Orice criza, cum ar fi pandemia de coronavirus, poate testa rezistenta. Indreptarea catre cei dragi pentru ajutor si sprijin emotional, grija de sine si concentrarea asupra aspectelor situatiei care se afla sub controlul tau te poate ajuta sa rezisti in aproape orice furtuna.

Indreptarea catre un terapeut poate fi de asemenea un pas benefic in recuperarea propriei forte mentale. Psihoterapeutii Maze te pot ajuta intr-o gama larga de probleme.

Daca ti-a placut articolul “Rezilienta emotionala – Puterea psihica” urmareste-ne pe Facebook si fii la curent cu noutati din psihologie.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top