fbpx

Schimbări cognitive necesare pe perioada pandemiei

  1. Acceptarea și asumarea îngrijorării

Este normal să reacționăm la situația dată cu frică sau anxietate. Încercând să minimizezi severitatea situației se poate transforma într-o lipsă totală de acțiune. Nu ești un supererou dacă arăți că nu te afectează deloc o situație dificilă la nivel global. Avem nevoie de o doză sănătoasă de anxietate pentru a implementa acțiuni care ne protejează atât pe noi cât și pe cei din jur.

  1. Nu încerca să controlezi sau să te lupți cu îngrijorarea resimțită

Acceptă că simți anxietate. Cum mă poziționez în continuare în această situație?

Nu încerca să joci un meci înverșunat cu grijile pe ringul de box pentru a arăta că esti câștigător.

În ringul vieții cu epidemia ori câștigăm toți ori pierdem împreună. Nu există niciun arbitru invizibil care oferă premii celor care își țin anxietatea sub control 100% în perioade de criză.

  1. Nu îți judeca îngrijorările

Uneori ne spunem nouă lucruri pe care nu le-am spune nici celui mare mare dușman. Cand observi ca începi să te ingrijorezi nu îți spune : “iar încep! Toată lumea pare să gestioneze situația mai bine. De ce doar eu simt că mă sparg în bucăți?”

Poți în schimb să te încurajezi și să normalizezi situația, întelegând și reamintindu-ți că toți trecem prin asta acum. Nu e doar durerea ta, e a noastră, a tuturor.

  1. Extinde-ți atenția

În momentele în care ne simțim amenințați, avem tendința să ne restrângem atenția pe cauza pericolului. Într-o situație cu o durată limitată și specifică acest lucru este sănătos dar în timpul epidemiilor, în care amenințarea poate dura luni, este indicat să ne extindem atenția și către știri sau informații din alte domenii.

  1. Fii confortabil cu “ACUM”

Acesta este momentul în care ne putem concentra pe prezent, pentru că în definitiv este tot ce avem. Nu lăsați grijile legate de viitor să vă distrugă prezentul.

  1. Fii foarte confortabil cu incertitudinea

Ne place să prezicem și să fim exacți. Prezicem cine va caștiga alegerile, cum ne va afecta criza economică sau cine caștigă “Vocea României”. Ne frustrăm când rutinele și predicțiile noastre sunt întrerupte de  lucruri “mici” precum pandemiile. Încearcă să fii mai tolerant cu incertitudinea și focusează-te pe momentul prezent.

  1. Stăpânește puterea imaginară a creierului tău

Creierul uman este magnific! Are o abilitate enormă de a-și crea, imagina și pretinde controlul. Gândiți-vă la anxietate și îngrijorare ca subproduse ale acestui sistem imaginar. Grija este o poveste creativă care se bazează pe unele întâmplări adevărate. Nu credeți fiecare gând pe care îl aveți.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top