fbpx

Managementul stresului. Cum gestionezi stresul.

Cuprins

Afla din articolul nostru cateva tehnici pentru managementul stresului. Tu cum gestionezi stresul?

Stresul este considerat boala secolului si, din pacate, face partea din viata noastra, dupa cum arata statisticile oficiale. Iata asadar cateva tehnici pentru managementul stresului.

Managementul stresului. Cum gestionezi stresul daca 8 din 10 adulti sufera de stres?

Stresul e raspunsul biologic la anumiti stimuli, la o situatie perceputa drept importanta, avand anumite consecinte asupra noastra. Stresul e, de fapt, un nume generic pentru o intreaga suita de emotii, precum frica, panica, furia, anxietatea, depresia, manifestate la un moment dat.

De aceea, stresul se poate manifesta in viata profesionala, personala, in mediul educational, sportiv, in toate ariile vietii noastre in care miza de a reusi se traduce intr-o presiune individuala.

Stresul cronic poate cauza probleme de sanatate, fizica si emotionala, insa nu tot stresul este rau. Stresul bun poate fi gestionat si chiar poate contribui la cresterea performantei in unele situatii, daca ne gandim la emotii dinainte unui examen/performance artistic. In schimb, stresul devine rau cand este dificil de gestionat si scade astfel performanta individului.

Stresul afecteaza modul in care creierul functioneaza, avand consecinte negative asupra stomacului, muschilor, capului, care pot fi afectate de stres.

Care sunt tipurile de stres?

Stresul poate afecta diverite arii ale vietii noastre, in diferite moduri, in functie de sursa.

Tipuri de stres, in functie de sursa

  • stresul fizic – corpul reactioneaza adesea la stres prin dureri de cap si stomac, tulburari de somn, care se pot manifesta permanent sau episodic
  • stresul mental – chiar daca toate tipurile de stres se resimt la nivelul sistemului nervos, exista un anumit tip de stres mental care se manifesta atunci cand concentrarea este afectata, gandurile sunt in permanenta in alta parte, stresul mental se poate extinde in tot corpul afectand mai multe organe
  • stresul profesional – presiunile, deadline-urile, targetele, complexitatea proiectelor de la job, jonglarea cu toate activitatile din viata noastra profesionala poate deveni coplesitoare si poate provoca frica, anxietate, stres. Aparent paradoxal, stresul profesional se poate manifesta si cand nu avem job si suntem in cautarea unuia.
  • stresul in relatia personala – acest tip de stres este unul dintre cele mai importante si profunde tipuri de stres, pentru ca relatiile amoroase ne afecteaza celelalte tipuri de relatii: cu colegii de la munca, cu prietenii, cu ceilalti membri ai familiei etc.
  • am prea multe de facut – presiunea de la munca, viata personala, responsabilitatile de parinte, hobby-uri, mentinerea relatiilor sociale, toate exercita o presiune. Vrem sa fim perceputi fericiti si impliniti, asa cum e toata lumea in social media, dar in realitate aceasta presiune de a fi persoane de succes ne streseaza, si ajungem sa nu ne mai bucuram de lucrurile bune care ni se intampla. Asadar, ia o pauza, fa lucrurile care sunt cu adevarat importante. E ok sa te relaxezi, sa nu faci nimic intr-o seara. E ok sa te odihnesti.
  • FOMO – fear of missing out – aceasta anxietate se manifesta cand ii vedem (cel mai adesea in social media) pe ceilalti ca se distreza. Practic, ne e teama ca am putea rata distractia si asta te face nefericiti si anxiosi, dornici sa verifici in permanenta canalele de social media. Log-out si bucura-te de viata, momentele cu adevarat fericite se posteaza in suflet, nu pe internet. 🙂

Cum reduci stresul?

De cele mai multe ori, stresul se extinde la mai multe arii din viata noastra daca nu este gestionat corespunzator, asadar:

  • determina cauza / sursa stresului
  • stabileste prioritatile personale
  • si actioneaza la sursa pentru a reduce stresul.

Suplimente alimentare naturiste, ceaiuri, aromaterapie, poezie, muzica, teatru, o pisica, o sun pe mama sau pe bunica, astea functioneaza la mine.

Isabela

Consecintele stresului

Netratat, stresul este ca un bulgare de zapada care poate provoca diverse afectiuni psihice si fizice. Cand suntem stresati, corpul se blocheaza si „lucreaza impotriva noastra”, declansand, pe langa depresie, anxietate si atacuri de panica, si efecte secundare precum:

  • Afectiuni cardiovasculare – presiunea resimtita in corp determina tensiune si disfunctii la nivelul sistemului cardiovascular
  • Cresterea nivelului cortizol, hormonul stresului, poate duce la:
    • ingrasare – prin asimilarea grasimii din alimentatia nesanatoasa, refugiu in fata stresului
    • probleme de memorie – creierul nu poate inmagazina informatii noi si poate crea blocaje la nivelul sistemului nervos
  • Dureri de gat si de spate – stresul acumuleaza tensiune in zona cervicala care coboara pe spate, traducandu-se dureri musculare si disconfort accentuat
  • Constipatie – stresul combinat cu o alimentatie nesanatoasa poate conduce la constipatie

In plus, obiceiurile nesanatoase asociate stresului, precum fumatul, consumul de alcool sau alte substante, pot contribui la aparitia unor efecte secundare cu consecinte deloc de neglijat.

Mecanisme de aparare in fata stresului: Fight sau Flight

In fata stresului, cei mai multi dintre noi adoptam 2 strategii:

Flight – fie capitulam incercand sa depasim acel moment de stres

Fight – fie alegem sa luptam cu toate armele

Cele 2 abordari pot fi diferite, in functie de tipul factorilor de stres si de impactul perceput asupra noastra.

Managementul stresului. Cum gestionezi stresul.

Indiferent de strategie, iata cateva remedii pentru gestionarea stresului, universal valabile:

Managementul stresului. Cum gestionezi stresul.

  • Somnul

Un somn intre 6 – 8 ore este recomandat pentru o viata echilibrata. Pentru un somn profund, trebuie sa te deconectezi de la device-uri care ar putea activa creierul inainte de a adormi.

  • Meditatia si exercitiile de respiratie ajuta la eliberarea stresului
    • Traieste momentul si concentreza-te pe prezent:
    • Asaza-te cat mai confortabil, cu spatele drept, picioarele incrucisate, mainile pe picioare si… RESPIRA! Inspira. 5 secunde. Expira. 5 secunde. Si lasa stresul sa se elibereze. Incearca sa te concentrezi pe momentul prezent timp de 15 minute, lasand la o parte gandurile si ingrijorarile.

Incearca metoda de relaxare Silva:

  • Comunica cu un prieten / cunoscut – chiar si despre alte lucruri decat problema pe care o ai. Comunicarea ajuta si poate oferi solutii pentru depasirea situatiei stresante.
  • Contribuie la o cauza – uneori distragerea atentiei de la situatiile stresante ajuta, iar cand ea are un rezultat care te implineste sufleteste, e double-win.
  • Adopta un hobby nou care nu te solicita – acorda-ti timp sa afli daca iti place. E ok sa „sari” de la un hobby la altul, pana-l gasesti pe cel potrivit pentru tine care te ajuta sa reduci stresul. De regula, hobby-urile complementare activitatii tale profesionale ajuta: daca desfasori activitate intelectuala intensa la serviciu, un hobby care-ti antreneaza corpul poate fi alegerea ideala.
  • Masaj – minte sanatoasa in corp sanatos, spune un proverb. Masajul ajuta la destresare, actionand asupra centrilor nervosi.
  • Invata sa spui NU – uneori trebuie sa renuntam la lucruri pentru a ne simti mai usurati, iar acest lucru inseamna prioritizarea activitatilor personale si profesionale.
  • Acorda-ti timp pentru relaxare – trebuie sa-ti aloci timp pentru tine, pentru a-ti incarca bateriile si a te detasa putin de evenimente. In felul acesta poti veni cu solutii noi la situatiile cu care te confrunti.
  • Ia o pauza de la gadget-uri – macar pentru un moment si discuta cu o persoana, stim, pandemia a limitat vizitele dar exista masuri de siguranta care te pot proteja: o plimbare in aer liber cu o prietena/prieten ajuta sa te reconectezi la lucrurile care conteaza pentru tine.
  • Adopta o dieta echilibrata – fructele si legumele ajuta, la fel si un program al meselor, fara gustari intre mese care ridica nivelul de endorfine, dar si de… kg.
  • Asigura-ti un nivel economic multumitor si bucura-te de viata – lipsa banilor provoaca stres, de aceea e bine sa acoperim cheltuielile unui trai decent. Insa in multe cazuri, intram intr-o cursa de soareci pentru a castiga mai mult. Asadar: concentreaza-te pe prezent. Daca viitorul te streseaza, fa-ti o lista cu lucrurile necesare, vezi un buget si de unde poti taia. Cand ai toate informatiile, esti stapan pe situatie si mai putin stresat.
  • Apeleaza la terapie – anxietatea si depresia creeaza un cerc vicios: performanta slaba in toate planurile, care poate duce la pierderea jobului, care cauzeaza si mai mult stres. De aceea, e important sa rezolvi situatiile blocante, pentru a putea construi proiecte trainice si durabile.

Daca simti ca te confrunti cu situatii stresante, apeleaza la specialistii MAZE Center in terapie cognitiv-comportamentala pentru o sedinta online sau offline in Cluj Napoca.

Daca ti-a placut articolul „Managementul stresului. Cum gestionezi stresul.”, urmareste-ne si pe Instagram si fii la curent cu noutatile MAZE Center!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top