Studiul desenelor pentru copii datează de la sfârșitul secolului al XIX-lea (Thomas & Silk, 1990).De atunci, studiul a fost utilizat în principal din motive estetice, educaționale și clinice.
De ce sunt importante desenele copiilor?
Pentru că:
- Sunt o modalitate relativ ușoară de a aduna informații despre copii;
- Reprezintă un instrument în evaluarea copiilor, expresia simbolică a psihicului, deoarece majoritatea copiilor tind să se bucure de desen fără a arăta niciun semn de tensiune. Deși mulți copii nu doresc să răspundă la întrebări, prin desen se pot exprima ușor și într-un mod plăcut (King,1995);
- Desenele evită barierele lingvistice , oferind o „fereastră” în gândurile și sentimentele lor, mai ales pentru că reflectă o imagine a lumii lor interioare. (Thomas & Silk, 1990);
- Sunt o metodă de comunicare simbolică, copiii încă neavând capacități suficiente pentru lingvistică abstractă;
- Contribuie la dezvoltarea abilităților de a trăi și la construirea unui sentiment de încredere (Kitahar & Matsuishi, 2002);
- Desenele pentru copii au un ordin de dezvoltare, care însoțește dezvoltarea abilităților motorii;
- Au un rol în dezvoltarea emoțională, dezvoltarea psihosocială și dezvoltarea percepției. Copiii desenează „ceea ce ei știu „, în stilul lor. Cu alte cuvinte, funcțiile de percepție, sensibilitatea, emoțiile și funcțiile motorii interacționează, factorul de experiență socială este adăugat și imaginea este desenată pe hârtie;
- Aduc un aport în dezvoltarea creativității.
De ce să interpretăm desenele copiilor?
Câteva dintre motive ar fi următoarele:
- Desenul se află în același câmp de exprimare ca și jocul și vorbirea;
- Copiii care desenează sunt copii fericiți;
- Prin desen exprimă temerile, bucuriile, visele, durerile etc;
- Prin desene oferă de asemenea, vederi despre relația lor cu lumea;
- Desenul este un mod de comunicare, iar operele de artă pentru copii reprezintă o imagine a personalității lor;
- Când se întâmplă ca unui copil să nu îi placă să deseneze, acest lucru poate fi o reflectare a traumei;
Interpretarea desenului unui copil:
- Desenul imens indică agresivitate și hiperactivitate;
- Desenul mic al figurii umane arată sentimente de teama, nesiguranța;
- Daca desenează dinți mari, gura mare, poate însemna agresivitate;
- Dimensiunea ochilor (ochi mari, indica controlul celorlalți asupra lor, ochii în formă de cercuri mici indică dependență);
- Umbrirea – dacă întregul corp este umbrit, acest lucru indică anxietate;
- Cei care desenează apăsat, îngroșat. reflectă tensiunea musculară;
- Liniile slabe indică – nivel scăzut de energie fizică și mentală.
Analiza desenelor pentru copii ar trebui să se facă de către specialiști. Cu toate acestea, există unele semne care pot sugera o problemă. De exemplu, dacă anumite părți ale figurilor lipsesc mereu, nu reușește sau refuză să deseneze, aceste aspecte ar trebui să se repete în decurs de o lună, pentru a observa dacă este sau nu o problemă. Toată lumea speră să găsească o semnificație în desenele unui copil. Uneori, desenele sunt doar desene, cu nimic mai mult decât un joc distractiv care e desenat pe o pagină. Dar, uneori, interpretarea desenelor copiilor, înseamnă să descoperim un strat mai profund pentru ceea ce gândesc și simt aceștia. Este foarte important să nu citiți prea mult într-un desen, ci să permiteți copilului să vă spună ce înseamnă desenul pentru ei. A pune întrebări, cum ar fi ” ce fac oamenii din desen?”, pot dezvălui lucruri de la copilul tău la care nu te-ai fi gândit niciodată.
Dezvoltarea cognitivă și abilitățile de desen sunt factori importanți de luat în considerare atunci când analizăm imaginile copiilor. Informația pe care copiii o au despre o problemă de mediu va fi crucială pentru reprezentarea sa mentală. Desenele pot oferi astfel informații valoroase despre dezvoltarea percepțiilor de mediu ale copiilor. Strategiile folosite de copii pentru a face desene sunt de interes nu numai pentru că ne permit să facem mai mult o analiză satisfăcătoare a artei copiilor, dar și pentru că acestea deschid posibilitatea progresului în înțelegerea și dezvoltarea competențelor de planificare și organizare în general (Thomas & Silk, 1990).
Psiholog Nicoleta Bindilă
Bibliografie
• Understanding Children’s Drawings 1st Edition, by Cathy A. Malchiodi PhD ATR-BC LPCC (1998)
• Masoumeh Farokhi , Masoud Hashemi (2011), The Analysis of Children’s Drawings: Social, Emotional, Physical, and Psychological aspects, Procedia – Social and Behavioral Sciences 30 (2011) 2219 – 2224