Cuprins
Te-ai intrebat vreodata care sunt problemele comportamentale ale copilului tau care necesita ajutor psihologic?
Cat de departe ne par vremurile in care elevii mergeau la scoala, in banci, se vedeau cu prietenii si profesorii! Aproape ca am uitat provocarile pe care le avea scoala offline, insa pentru ca se intrevede finalul pandemiei, ne-am oprit un pic la ce inseamna semnalele transmise de copil si cand are nevoie copilul sa vorbeasca cu un psiholog.
Imi amintesc din scoala primara de Stefan. Era un copil istet, dar considerat un „copil problema” in clasa noastra.
In pauze se alerga cu copiii, tragea fetele de par si nu pierdea nicio ocazie pentru a se bate cu colegii. Parintii si colegii de clasa au rugat staruitor invatatoare sa ia masuri. Invatatoarea il muta in prima banca cu cea mai silitoare eleva din clasa, pentru a-l supraveghea si a-l opri din a vorbi cu colegii in timpul orelor, dar in final, satui de atatea apeluri din partea scolii, parintii l-au mutat pe Stefan la o alta scoala.
Ana, colega lui Stefan
Insa a fost aceasta solutia corecta? Asadar, care sunt problemele comportamentale ce necesita ajutor psihologic?
Probleme comportamentale care necesita ajutor psihologic
Aceste scenarii sunt similare in multe scoli. Copiii considerati „problema” pot avea diverse nevoi pe care adultii nu le adreseaza la timp. Acestea sunt printre cele mai evidente manifestari ale copiilor, insa ei pot avea diverse alte dificultati care au nevoie de asistenta de specialitate din partea unui psiholog/psihoterapeut.
Asadar, comportamentul problematic al copiilor se poate observa la nivel de:
- interactiune sociala
- comunicare – verbala si nonverbala – copilul poatea avea dificultati in exprimarea propriilor dorinte
- interese si activitati – se poate intampla sa-i faca placere sa desfasoare activitati repetitive, poate face miscari considerate de ceilalti ciudate etc
- motricitate – poate fi prea activ sau prea lent
Comportamentul problematic poate avea diverse grade de intensitate:
- Minor – care nu implica interventia adultului sau a profesorului pentru a aplica o corectie
- Major – presupune anumite comportamente care ii deranjeaza pe ceilalti copii de la invatat
- Cronic – in acest caz, copilul are nevoie de consiliere pentru a-si modifica comportamentul
Copilul poate avea probleme de comportament atat interne, cat si externe, de aceea trebuie sa acordam o importanta deosebita observatie acestora.
In contrast cu trasaturile pozitive precum:
- proactivitate
- invatarea rapida
- curiozitatea
problemele de comportament pot fi catalogate in 3 categorii, fiecare cu manifestarile specifice:
- obstructiv
- copilul este speriat si ingrijorat, ii lipseste increderea in sine si este dependent de adultii din jurul sau sau de prieteni, carora le cere ajutorul permanent
- se retrage, ii este rusine sa isi exprime ideile sau opiniile, este nesigur de abilitatile pe care le are si isi imagineaza ca ceilalti oameni sunt mai bun decat el
- este ezitant, se izoleaza de prieteni are o atitudine umila si se simte rusinat in preajma prietenilor
- deranjant (perturbator) – acest comportament are efect asupra celorlalti
- copilul are izbucniri nervoase, manifesta agresiune fizica fata de ceilalti copii, este certaret, poate fura sau poate manifesta diverse actiuni impotrivindu-se sau punand la incercare autoritatea
- hiperactiv
- obraznic
- galagios
- face ce doreste
- rade zgomotos
- este agresiv fizic si verbal
- anti-social (distrugator) – acest comportament ii pune in pericol pe cei din jurul sau, inclusiv pe sine insusi
- copilul este ostil
- ii place sa se bata
- apeleaza la vandalism – poate vandaliza domeniul public sau chiar in clasa poate cauza diverse prejudicii materiale
- face parte dintr-un gang – adera la un grup de care ceilalti elevi se tem, recurge la intimidare si acțiuni imorale
- face parte dintr-un anturaj – ce prezinta aceleasi comportamente violente
Ce implicatii au problemele de comportament?
Elevul cu probleme de comportament poate avea:
- dificultati in a invata
- diverse afectiuni de sanatate
- dificultati in interactiunile sociale (cu profesorii si prietenii)
- manifesta comportamente ciudate in situatii obisnuite
- diverse comportamente asociate cu frica
Care sunt factorii care determina problemele de comportament ale elevilor?
Elevii care manifesta astfel de comportamente sunt adesea:
- influentati de prieteni
- de mass-media si social-media
- teribilisti
- incearca sa adopte stiluri noi
- sunt plictisiti de metodele de predare
- pot avea in familie diverse relatiile disfunctionale
- intr-un mediul socioeconomic care determina anumite comportamente considerate indezirabile social.
Cum trebuie sa actioneze profesorul cand are de a face cu un copil cu probleme de comportament?
In aceste cazuri, pentru a putea ajuta copilul să se integreze social, profesorul trebuie sa:
- acorde o atentie sporita acestui elev
- incerce metode noi de abordare
- sa instituie reguli
- sa aiba o comunicare deschisa si directa cu un copilul
- sa discute cu familia pentru a gasi impreuna cea mai buna solutie
- sa dea dovada de incredere si siguranta de sine
Care sunt factorii care influenteaza comportamentul nepotrivit in comunitate?
Problemele de comportament pot aparea din cauza factorilor:
- Genetici – care influenteaza comportamentul copilului, probleme neurologice, un dezechilibru biochimic etc
- Comportamentali – pur si simplu copilul nu se poate adapta unor comportamente/situatii
- Emotionali – evenimente cu impact emotional puternic, precum: divortul sau disparitia unuia dintre parinti
- Sociali – suportul familiei si cunoscutilor este extrem de important, stigmatul de asemenea trebuie evitat pentru acceptare a acestor copii
- Culturali – acceptarea acestor copii, in locul marginalizarii
- Mass-Media – expunerea la violenta contribuie la manifestarile violente ale copiilor, care reproduc ce văd la televizor
Toate acestea pot contribui la declansarea unor comportamente indezirabile social.
Care sunt urmarile acestui tip de comportament?
Copilul nu se poate concentra la scoala si pot avea o performanta slaba, care sa influenteze parcursul academic, si deci parcursul profesional.
De asemenea dezvoltarea emotionala, cognitiva si sociala, uneori chiar fizica pot fi afectate daca problemele de comportament nu sunt indreptate la timpul potrivit.
Cum pot fi indreptate problemele de comportament ale copiilor?
In primul rand, trebuie inteles ca probleme comportamentale nu trebuie ignorate, ele trebuie rezolvate, prin:
- identificarea cauzei si comportamentului copilului, in functie de semnalele transmise
- comunicarea cu copilul si familia acestuia este deosebit de importanta, demersurile de integrare trebuie sustinute de toti cei implicati
- intocmirea unui plan de actiune cu recompense si anumite restrictii, pentru a putea vedea care da rezultate
- suportul este deosebit de important pentru integrarea copilului in viata sociala: ceilalti copii, familia, profesorul trebuie sa aiba o atitudine incluziva fata de copil si sa gasească modalitati prin care copilul poate fi parte din comunitate: prin jocuri si jocuri de rol or activitati fizice etc.
Care sunt probleme comportamentale ce necesita ajutor psihologic in pandemie?
Daca in mod normal copiii isi eliberau energia in aer liber, situatia din pandemie s-a schimbat complet, bulversandu-i pe copii, care se pot refugia in tehnologie: in jocuri video, refuzand contactul uman. Asa ca, daca apar stari de depresie sau furie, anxietate, refuzul de a discuta cu familia, dependenta de jocuri video sau retele sociale, copilul are nevoie sa discute cu un specialist.
Daca ti-a placut articolul „Probleme comportamentale ce necesita ajutor psihologic”, urmareste-ne si pe Instagram pentru a fi la curent cu noutatile MAZE CENTER.
„Probleme comportamentale ce necesita ajutor psihologic” si alte articole te asteapta pe blogul MAZE CENTER.
Bună,am doi copii(gemeni,băieții 13 ani),fac probleme la scoala,doamnele profesoare nu mai știu ce sa facă pentru a-i cumintii,am fost chemat mereu,zice ca copii ar avea o problema psihologica ca nu vor sa asculte,mi-ati putea da un sfat c-am ce-i de făcut?
Bună ziua, Bogdan! Nu putem cunoaște situația copiilor tăi din textul scurt pe care ni l-ai scris aici și fără rezultate obiective. De aceea te sfătuim să apelezi la un psiholog care să le facă o evaluare psihologică. Poate le este mai greu să rămână atenți la ce li se predă, de exemplu. Un psiholog, după ce interpretează rezultatele testelor, vă poate recomanda un plan de acțiune ulterior. Dacă sunteți din Cluj sau București și doriți, puteți face o programare la noi. Dacă nu, poți găsi un psiholog clinician în orașul tău.
Buna ziua am o.nepoata de 13 ani care e agresiva tipa se cearta cu maicasa si taicasu sare la bătaie pleaca cand vrea din casa vine cand vrea ii provoacă sa dea în ea daca o cearta zice ai da nu se mai poate cu ea .vine la 5 dimineata in casa daca ii zice nu vi pana la 12 noaptea și ii ia cheile tipa din fata blocului la 5 dimineata sa.i dea drumul va rog sa.mi spuneți ce e de făcut de la vârsta de 8 ani tot asa
Din ce ne-ați descris aici, pare a fi o problemă complexă de familie care se desfășoară de mult timp, cu un copil la care nu i s-au îndeplinit nevoile emoționale de către părinți și care (afirmativ de la 8 ani) se revoltă. E greu de reclădit încrederea și de reînchegat familia, dar merită încercat. Recomandăm terapie de familie cu părinții și fiica lor (nepoata dvs.), la noi, la MAZE sau oriunde vă este accesibil. S-ar putea să fie nevoie de terapie pe durată mai lungă și recomandăm ca părinții să țină cont de indicațiile terapeutului și să se implice în proces. De asemenea probabil vor trebui stabilite ședințe cu familia întreagă, cu nepoata dumneavoastră separat sau doar cu părinții pentru ca psihologul să-și facă o idee cât mai apropiată de realitate și să creeze o punte între părinți și adolescentă.