fbpx

Frustrarea si raspunsurile noastre emotionale

frustrarea si raspunsurile noastre emotionale

Cuprins

Viata este plina de frustrari. De la parul care nu sta bine in dimineata unui interviu important la care vrei sa te prezinti impecabil pana la frustrari legate de mediul care ne inconjoara sau frustrari legate de esecuri multiple in calea atingerii unui scop.

Oricum o spunem, viata nu iarta pe nimeni la capitolul frustrare.

Dar ce este frustrarea?

Frustrarea este o emotie care apare in situatii in care o persoana intampina blocaje sau hopuri in calea atingerii rezultatului dorit. In general, ori de cate ori ne atingem unul dintre obiectivele noastre, ne simtim multumiti si ori de cate ori suntem impiedicati sa ne atingem obiectivele, putem ceda frustrarii si ne putem simti iritabili, enervati si suparati. De obicei, cu cat obiectivul este mai important, cu atat mai mare este frustrarea.

Frustrarea nu este neaparat rea, deoarece poate fi un indicator util al problemelor din viata unei persoane si, ca urmare, poate actiona ca un motivator pentru schimbare. Cu toate acestea, atunci cand rezulta furie, iritabilitate, stres, resentimente, depresie sau o spirala in care avem un sentiment de resemnare sau renuntare, frustrarea poate fi distructiva.

Frustrarea si raspunsurile noastre emotionale:

Furia

„Frustrarea genereaza furie si furia naste agresiune”. Furia si agresivitatea directa se exprima fata de obiectul perceput ca fiind cauza frustrarii. Daca un aparat nu functioneaza, este posibil sa il lovesti. Daca cineva iti iese in cale, ai putea sa-l ameninti verbal. Daca sursa frustrarii este prea puternica sau amenintatoare pentru agresiune directa, este adesea folosita agresiunea indirecta. Agresiunea este redirecționata catre un obiect mai putin amenintator si mai disponibil (ex scaunul de langa tine sau un pumn in perete).

O persoana furioasa actioneaza adesea fara sa gandeasca. Persoana a cedat frustrarii si a renuntat la retineri. Furia poate fi un raspuns sanatos daca ne motiveaza la o actiune pozitiva, dar prea des actiunile in care ne angajam atunci cand suntem furiosi sunt distructive. Cand simțiti ca frustrarea creste, trebuie sa exersati raspunsuri constiente care sa conduca la actiuni sanatoase in locul celor distructive.

Renuntarea la scopul propus

Renuntarea la un scop poate fi productiva daca obiectivul este cu adevarat indisponibil. Cu toate acestea, renuntarea mai frecventa (renuntarea sau apatia) este o alta forma de a ceda frustrarii. Cand sunt frustrati in mod repetat, oamenii pot renunta la scoala, la job sau se pot muta din oras/tara. Apatia ne poate face sa renuntam la toate obiectivele noastre, pentru a evita sa simtim frustrarea.

Traim intr-o societate provocatoare de frustrari la tot pasul, asa ca  trebuie sa fim perseverenti in procesul nostru pentru a ne realiza obiectivele. Luati in considerare cate proiecte ati inceput si apoi ati renuntat, pentru ca ati fost frustrat si v-ati pierdut rabdarea. Faceti o lista cu lucrurile pe care le-ati inceput si la care ati renuntat pentru ca pareau prea dificile. Acum ganditi-va la dezamagirea si pierderile pe care le-ati suferit evitand frustrarea. Incercati sa va amintiti ca cei care renunta nu castiga niciodata, iar castigatorii nu renunta niciodata.

Pierderea increderii: pierderea increderii in sine este un efect secundar frecvent al renuntarii si neindeplinirii obiectivului. O pierdere a increderii in sine si a stimei de sine inseamna ca daca renuntam o data, atunci, data viitoare cand planificăm un obiectiv, este posibil sa nu putem evalua cu exactitate abilitatea noastra de a-l indeplini si nu ne mai incredem in noi si in propriile noastre abilitati. Aceasta este o atitudine autodistructiva. Invata sa ai incredere in tine, incurajaza-te si motiveaza-te. In acest fel orice provocare va fi mai putin amenintatoare.

Stresul

Stresul este „uzura” pe care o experimenteaza corpul si mintea noastra pe masura ce ne adaptam la frustrarile mediului nostru in continua schimbare. Prea frecvent, frustrarea și stresul extrem sau prelungit ne tulbura si genereaza in corp si minte semnale de primejdie. Corpul nostru experimenteaza semnale de primejdie intr-o varietate de moduri, adesea sub forma de: iritabilitate, furie, oboseala, anxietate, dureri de cap, depresie, dureri de stomac, hipertensiune, migrene, ulcere, infarct sau colita.

Depresia

Depresia poate afecta aproape fiecare aspect al vietii tale. Afecteaza oameni de toate varstele, cu orice nivel de venituri, rase si culturi. Depresia poate afecta modul in care mananci și dormi, modul in care te simți cu tine, modul in care te gandesti la lucruri si modul in care interactionezi cu ceilalti.

Invatam sa traim cu frustrarea

Nu este realist sa crezi ca poti scapa de frustrare pentru totdeauna, dar poți invata sa faci lucruri pentru a-ti minimiza frustrarile si pentru a te asigura ca nu te angajezi in raspunsuri nesanatoase la frustrare.

Va trebui sa inveti sa faci distinctia intre ceea ce speri sa se intample, ce se va intampla probabil si ce s-a intamplat de fapt. Viata are inevitabil urcusuri si coborasuri – momentele sale de relaxare si perioadele de tensiune. Cand inveti sa accepti cu adevarat aceasta realitate, te apropii cu un pas de a putea face fata frustrarii intr-un mod sanatos.

Exista mai multe tipuri de probleme pe care le intampinam in viata de zi cu zi: cele despre care stim ca pot fi rezolvate, cele despre care nu suntem siguri daca pot fi rezolvate sau nu, cele despre care stim ca sunt in afara controlului nostru si cele care ne provoaca atata confuzie ca nici macar nu ne dam seama care e problema de fapt. Trebuie sa putem evalua cu acuratețe abilitatile noastre de a modifica situatii care ne impiedica sa ne rezolvam problemele si sa ne atingem obiectivul. Apoi, vom putea evalua ce fel de problema este cea cu care ne confruntam si  sa dezvoltam un plan realist.

Invatarea de a lua lucrurile pas cu pas ne poate ajuta, de asemenea, sa fim mai multumiti si mai fericiti, ceea ce, la randul sau, ne va ajuta sa depasim  mai usor furia si frustrarea. Daca esti suparat, trist, anxios sau deprimat, vei avea mai putina rabdare si toleranta pentru tot si pentru toata lumea.

Daca toleranta ta la frustrare este foarte redusa specialistii Maze te pot ajuta. Daca ti-a placut articolul „Frustrarea si raspunsurile noastre emotionale” ne poti urmari pe Facebook si Instagram pentru a fi la curent cu noutatile din domeniu.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top