fbpx

Stresul. Metode de gestionare a stresului

Ce este stresul? Afla cateva metode de gestionare a stresului.

Stresul este o manifestare psihosociala complexa, care afecteaza o mare parte a populatiei.

O emotie inainte de examen, tensiunea de la serviciu sau grijile coplesitoare dupa un divort, de pilda, toate sunt forme de stres. Stresul este un fenomen firesc al vietii cotidiene, insa el devine ingrijorator cand se intinde pe o perioada lunga de timp si devine intens. Atunci apare stresul cronic. Daca nu este diminuat, stresul poate provoca afectiuni cardiovasculare, endocrine, psihice si chiar cancer, scazand astfel calitatea vietii si alterand relatiile sociale.

Ce este stresul? 

Stresul este o reactie a corpului la situatii solicitante, dificile sau percepute de o persoana ca fiind importante. Este o reactie de aparare prin care organismul este alertat de un pericol. Stresul produce modificari la nivel psihosomatic, precum intensificarea batailor inimii sau ale ritmului respirator, transpiratie, anxietate sau alte simptome in functie de stimuli.

Stresul poate fi un element temporar: un deadline, sau un factor care actioneaza permanent, daca, de pilda, te afli in relatii sociale toxice: cu partenerul de viata, cu colegii de serviciu, prieteni negativisti, „vampiri energetici”, persoane care se victimizeaza permanent si pot cauza o situatie de stres.

In combaterea stresului, primul pas este constientizarea lui. Odata constitizat, trebuie depistat factorul de stres. Cateva intrebari te pot ajuta sa intelegi mai bine stresul:

Este stresul generat de un pericol perceput sau de unul real?

De ce fel de natură este factorul de stres? Economic, Social, Cultural?

Poti schimba ceva la situatia data?

Cei mai multi dintre noi resimtim in perioada pandemiei un stres acut cu privire la incertitudinile viitorului, ale pericolului sanatatii, dar si dificultatile profesionale care pot aparea la job.

Pentru a preintampina aparitia stresului poti recurge la o atitudine mai relaxata. Intreaba-te daca poti influenta cu ceva lucrurile, daca sta in puterea ta sa poti schimba ceva, sau daca te afli intr-un sistem care nu poate fi influentat prea mult.

Desi adesea luam lucrurile personal, suntem de multe ori in sisteme care ne permit sau nu ne permit sa facem anumite lucruri.

Nepotrivirea cu mediul de lucru poate cauza stres

Gandeste-te, de pilda, la tipurile de organizatii. Unele sunt deschide, altele semi-deschise, iar unele sunt inchise ermetic. De pilda, televiziunile sau business-urile care au legatura cu mass-media sunt sisteme deschise, oameni din exterior vin si pleaca in aceste tipuri de organizatii, corporatiile sunt sisteme semi-deschise, in care au acces anumite categorii de persoane (furnizori, colaboratori etc), iar… armata, de exemplu, este o structura inchisa, in care cu greu poti sa patrunzi. In functie de personalitate, te poti potrivi unui sistem sau altuia, iar cunoasterea propriei persoane duce la alegeri constiente si multumitoare, care evita situatiile frustrante sau stresante.

Daca esti o fire artistica, de exemplu, un sistem de tip inchis, cu multe restrictii ar putea nu fie potrivit pentru tine, si deci multe reguli impuse ti-ar putea provoca stres si revolta.

Task-managementul deficitar poate cauza stres

Presiunea performantei la locul de munca se resimte mai ales in perioada pandemiei, cand focusul este pe maximum de rezultate cu minim de resurse. Asadar, de multe ori, munca este redistribuita, creste volumul de munca prin noile proceduri si regulamente si din pricipa restructurarilor de business, pot aparea situatii steresante.

Asadar, timpul devine cea mai pretioasa resursa, iar o metoda de reducere a lui este sa te organizezi bine.

Stresul. Cateva metode de gestionare a stresului

Iata cateva tips&tricks care te ajuta sa prioritizezi activitatile. Analizeaza activitatile dupa:

  1. importanta si urgenta lor
  2. timpul necesar pentru indeplinirea sarcinilor
  3. nivelul ierarhic al superiorului care iti transmite sarcina
  4. complexitatea activitatilor
  5. drumul critic al proiectului – adica prioritizeaza acele actiuni care se inlantuiesc si depind de alti oameni din cadrul proiectului, in felul acesta oferi si celorlalti colegi timp pentru a finaliza proiectului. Daca intrerupi lantul actiunilor, poti provoca intarziere in finalizarea proiectului, ceea ce va cauza un stres si mai mare si resurse suplimentare pe care va trebui sa le obtii ulterior.

Teoria celor 4 x „A”: Avoid, Alter, Adapt & Accept

4 Metode de gestionare a stresului:

Evita – evita factorii de stres, oamenii toxici, task-urile inutile, „zgomotul”, invata sa spui „NU” si pastreaza o stare de relaxare

Schimba – daca stresul nu poate fi evitat, incearca sa schimbi modul in care te raportezi la el, la cum comunici cu ceilalalti, cum interiorizezi, cum te organizezi, elibereaza-te de tensiunea inutila si pastreaza o stare de zen

Adapteaza-te – daca nu poti reduce stresul, recalibreaza-ti comportamentul la situatia data. Analizeaza din nou lucrurile, dintr-o noua perspectiva, vezi partile bune, uita-te din avion la imaginea de ansamblu si vezi cum iti poti stabili asteptarile corect la situatia data

Accepta – accepta ca unele lucruri nu pot fi schimbate, calea catre pacea interioara este sa accepti: pierderea cuiva drag, unui job, pierderea unui lucru pretios. Acceptarea este primul pas spre implinire si reducerea stresului asociat.

Stresul. Metode de gestionare a stresului

In lupta cu diminuarea stresului, poti apela la cateva activitati precum:

  • practicarea unui sport – efortul fizic stimuleaza producerea de endorfine si elibereaza corpul de tensiune, asadar stresul este alungat daca iti concentrezi atentie pe o activitate fizica placuta
  • exercitii de respiratie – cand simti ca situatia te copleseste, ia o pauza, o gura de aer proaspat si fa cateva exercitii de respiratie. Acestea alunga tensiunea din corp prin oxigenarea celulelor si te elibereaza de stres. Inspira, asadar, pe nas si expira pe gura, constitizand fiecare miscare si lasa-ti grijile deoparte.
  • somnul ajuta organismul sa se relaxeze si sa-si refaca echilibrul
  • practicarea unui hobby, precum pescuitul, un joc video pe playstation, dansul si muzica sunt alte metode de eliberare a stresului
  • practicarea unui sport – efortul fizic stimuleaza producerea de endorfine si elibereaza corpul de tensiune, asadar stresul este alungat daca iti concentrezi atentie pe o activitate fizica placuta
  • exercitii de respiratie – cand simti ca situatia te copleseste, ia o pauza, o gura de aer proaspat si fa cateva exercitii de respiratie. Acestea alunga tensiunea din corp prin oxigenarea celulelor si te elibereaza de stres. Inspira, asadar, pe nas si expira pe gura, constitizand fiecare miscare si lasa-ti grijile deoparte.
  • somnul ajuta organismul sa se relaxeze si sa-si refaca echilibrul
  • practicarea unui hobby, precum pescuitul, un joc video pe playstation, dansul si muzica sunt alte metode de eliberare a stresului

La MAZE CENTER, psihoterapeutii sunt pregatiti sa-ti ofere cele mai potrivite sfaturi pentru a depasi momentele dificile. Apelam la terapia cognitiv-comportamentala, una cele mai tintite tehnici din domeniu, si te ajutam sa actionezi la sursa, in doar cateva sedinte online/offline in Cluj-Napoca.

Programeaza-te aici.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top