fbpx

Tipurile și impactul abuzului emoțional

abuzul emotional

Tipuri de abuz emoțional

Abuzul emoțional poate lua diferite forme:

  • Acuzații de infidelitate sau alte semne de gelozie și posesivitate
  • Verificarea constantă sau alte încercări de a controla comportamentul celuilalt
  • Conflicte constante
  • Gaslighting ( încercarea de a te face să te îndoiești de propria realitate)
  • Izolarea individului de familie și prieteni apropiați
  • Abuz verbal (jigniri, glume referitoare la aspecte legate de imaginea fizică, critică )
  • Îți provoacă rușine sau te fac să te învinovățești
  • Îți aplică tratamentul tăcerii, refuzând să comunice deschis
  • Refuză să-ți ofere afecțiune sau atenție altfel decât în condițiile lor

Este important să reținem că aceste abuzuri nu vor fi evidente de la începutul relației. O relație poate începe promițător, ca normală și iubitoare, dar abuzatorii pot începe să folosească tactici pe măsură ce relația progresează pentru a-și controla și manipula partenerul. Aceste comportamente pot începe atât de încet încât să nu le observați la început.

Impactul abuzului emoțional asupra sănătății fizice și psihice

Când abuzul emoțional este sever și continuu, victima își poate pierde întreaga încredere in sine si chiar identitatea proprie, uneori fără să fie și victima violenței fizice. Rănile, însă, rămân invizibile pentru ceilalți, ascunse în lipsa de valoare, în îndoiala de sine și în sentimentul că nu e niciodată destul al victimei. De fapt, cercetările demonstrează că severitatea abuzului emoțional este la fel de mare ca cea a abuzului fizic. Cu trecerea timpului, criticile, rușinea, vina și toate celelalte sentimente negative pe care ți le provoacă abuzatorul, vor ajunge să-ți erodeze imaginea despre sine și viață în general. În consecință, victima poate începe să fie de acord cu abuzatorul și să devină propriul critic nociv. Odată ce se întâmplă acest lucru, majoritatea victimelor devin prinse în relația abuzivă crezând că nu vor fi niciodată suficient de bune pentru nimeni altcineva. Abuzul emoțional poate provoca o serie de probleme de sănătate, de la depresie și anxietate la ulcere stomacale, palpitații cardiace, tulburări alimentare și insomnie.

Modalități de a gestiona abuzul emoțional

Primul pas în gestionarea unei relații abuzive este recunoașterea abuzului. Dacă ai putut identifica orice aspect al abuzului emoțional în relația ta, este important să recunoști acest lucru în primul rând, cu voce tare dacă este nevoie. Fiind sincer cu privire la ceea ce experimentezi, te va ajuta sa preiei controlul asupra vieții tale.

  • Fă din tine o prioritate

Încetează  să îți faci griji cu privire la ce îi place sau nu persoanei care te abuzează. Ai grijă de nevoile tale. Fă ceva care te va ajuta să gândești pozitiv. De asemenea, ai grijă să te hrănești sănătos și să te odihnești.

  • Redefinește-ți limitele

Fă cât se poate de clar față de abuzator că nu ești dispus/ă să mai accepți critica nejustificată, jigniri, sau orice altfel de comportament nociv care te rănește. Apoi transmite și care sunt consecințele dacă limitele nu îți sunt acceptate. Nu transmite niciodată consecințe pe care nu ești dispus/ă să le aplici pentru că se vor întoarce împotriva ta, demonstrându-i abuzatorului din nou ca are putere asupra ta.

  • Încetează să te mai învinovățești

Dacă ești într-o relație emoțională abuzivă de ceva timp, este posibil să crezi că este ceva greșit cu tine. Dar nu tu ești problema. A abuza înseamnă a face o alegere. Așadar, încetează să te învinovățești pentru ceva care nu se afla în controlul tău.

  • Realizează că nu îi poți “repara”

În ciuda celor mai bune eforturi, nu vei putea niciodată să schimbi o persoană abuzivă din punct de vedere emoțional făcând ceva diferit sau prin a fi diferit/ă. O persoană abuzivă face alegerea de a se comporta abuziv. Reamintește-ți că nu le poți controla acțiunile și că nu ești de vină pentru alegerile lor. Singurul lucru pe care îl poți repara sau controla este răspunsul tău.

  • Fă-ți prieteni noi sau reia legăturile cu cei vechi

Deși poate fi greu să spui cuiva prin ce treci, comunicarea poate fi de ajutor. Discută cu un prieten de încredere, membru al familiei sau chiar cu un consilier despre problema cu care te confrunți. Încearcă să petreci cât mai puțin timp cu abuzatorul și cât mai mult cu persoane care te iubesc și te susțin.

Această rețea de prieteni sănătoși  te va ajuta să te simți mai puțin singur/ă sau izolat/ă. De asemenea, ei pot spune vedea mai obiectiv adevărul din viața ta și te pot ajuta să pui lucrurile în perspectivă.

Dacă încă ai întrebări cu privire la abuzul emoțional te rugăm nu ezita și scrie-ne pe adresa office@mazecenter.ro. Suntem aici să te ascultăm!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top