fbpx

Ce este anxietatea? Afla totul despre anxietate

tulburari de anxietate

Cuprins

Experimentarea ocazionala a anxietatii este o parte normala a vietii. Anxietatea, la baza, este un sistem de autoaparare care ne protejeaza de pericolele din jur. Cu toate acestea, persoanele cu tulburari de anxietate au frecvent ingrijorari si frici intense, excesive si persistente cu privire la situatiile de zi cu zi.

Adesea, tulburarile de anxietate implica episoade repetate de anxietate intensa si frica sau teroare care ating un varf in cateva minute (atacuri de panica). Sentimente de anxietate si panica interfereaza cu activitatile zilnice, sunt dificil de controlat, sunt disproportionate fata de pericolul real si pot dura mult timp. Poti ajunge sa eviti locuri sau situatii pentru a preveni aceste sentimente. Simptomele pot incepe in copilarie sau in adolescenta si pot continua pana la maturitate.

Exemple de tulburari de anxietate

  • tulburarea de anxietate generalizata
  •  tulburarea de anxietate sociala (fobie sociala)
  •  fobiile specifice
  •  tulburarea de anxietate de separare

Poti avea mai multe tulburari de anxietate deodata dar studiile demonstreaza ca tratamentul te poate ajuta sa le depasesti.

Simptomele anxietatii

  • Senzatie de nervozitate, neliniste sau tensiune
  • Senzatia de pericol iminent, panica sau nenorocire
  • Frecventa cardiaca crescuta
  • Respiratie rapida (hiperventilatie)
  • Transpiratie
  • Senzatie de slabiciune sau de oboseala
  • Probleme de concentrare sau de gandire la orice altceva in afara de ingrijorarea prezenta
  • Probleme cu somnul
  • Probleme gastro-intestinale (GI)
  • Dificultati in controlul temerilor
  • Dorinta de a evita lucrurile care declanseaza anxietatea

Tipuri de tulburari anxioase

Agorafobia (ag-uh-ruh-FOE-be-uh) este un tip de tulburare de anxietate in care te temi si de multe ori eviti locurile sau situatiile care crezi ca te pot face sa intri in panica sau sa te simti jenat sau neajutorat. Exemple: teama de a merge cu mijloace de transport in comun, teama de a pleca singur acasa etc

Tulburarea de anxietate datorata unei afectiuni medicale include simptome de anxietate intensa sau panica care sunt cauzate direct de o problema de sanatate fizica.

Tulburarea de anxietate generalizata include anxietate persistenta si excesiva si ingrijorare cu privire la activitati sau evenimente de tot felul – chiar si probleme obisnuite, de rutina. Ingrijorarea este disproportionata fata de circumstanta reala, este dificil de controlat si afecteaza modul in care te simti fizic. Apare adesea impreuna cu alte tulburari de anxietate sau depresie.

Tulburarea de panica implica episoade repetate de sentimente bruste de anxietate intensa si frica sau teroare care ating un varf in cateva minute (atacuri de panica). Este posibil sa simti dificultati de respiratie, dureri in piept sau batai ale inimii rapide (palpitatii cardiace). Atacurile de panica pot duce la teama cu privire la faptul ca se vor repeta sau la evitarea situatiilor in care au avut loc.

Mutismul selectiv este neputinta copiilor de a vorbi in anumite situatii, cum ar fi scoala, chiar si atunci cand pot vorbi in alte situatii, cum ar fi acasa cu familia. Acest lucru poate interfera cu scoala, munca si functionarea sociala.

Tulburarea de anxietate de separare este o tulburare prezenta de regula in copilarie care poate interfera cu buna dezvoltare a copilului si este legata de separarea de parinti sau de altii care au roluri parentale. Ex. Refuzul constant al copilului de a ramane la gradinita fara unul dintre parinti

Tulburarea de anxietate sociala (fobie sociala) implica niveluri ridicate de anxietate, frica si evitarea situatiilor sociale din cauza sentimentelor de jena si ingrijorare cu privire la a fi judecat sau privit negativ de catre ceilalti.

Fobiile specifice se caracterizeaza prin anxietate majora atunci cand sunteti expus la un anumit obiect, animal sau situatie si dorinta de a o evita. Fobiile provoaca atacuri de panica la unii oameni.

Tulburarea de anxietate indusa de substante se caracterizeaza prin simptome de anxietate intensa sau panica reprezentand rezultatul direct al utilizarii gresite a medicamentelor, a consumului de medicamente, a expunerii la o substanta toxica sau a intreruperii unui tratament.

Cand este indicat sa apelezi la un specialist?

  • Cand simti ca te ingrijorezi prea mult si interfereaza cu munca, relatiile sau alte parti ale vietii tale
  • Frica, ingrijorarea sau anxietatea ta este constanta, te supara si este greu de controlat
  • Te simti deprimat, ai probleme cu consumul de alcool sau droguri sau ai alte probleme de sanatate mintala impreuna cu anxietatea
  • Crezi ca anxietatea ta ar putea fi legata de o probleme de sanatate fizica
  • Ai ganduri sau comportamente suicidare – daca acesta este cazul tau, intra urgent in legatura cu un specialist

Este posibil ca grijile tale sa nu dispara de la sine si sa se inrautateasca in timp daca nu cauti ajutor. Ia legatura cu un psiholog inainte ca anxietatea sa se inrautateasca. Este mai usor de tratat daca primesti ajutor devreme.

Factori de risc pentru tulburarile de anxietate

Acesti factori iti pot creste riscul de a dezvolta o tulburare de anxietate:

Trauma. Copiii care au suferit abuzuri sau traume sau au asistat la evenimente traumatice au un risc mai mare de a dezvolta o tulburare de anxietate la un moment dat in viata. Adultii care experimenteaza un eveniment traumatic pot, de asemenea, sa dezvolte tulburari de anxietate.

Stres din cauza unei boli. Daca ai o afectiune sau o boala grava, iti poate provoca ingrijorari semnificative cu privire la aspecte precum tratamentul si viitorul tau.

Stresul acumulat. Un eveniment mare sau o acumulare de situatii de viata mai mici stresante pot declansa anxietate excesiva – de exemplu, un deces in familie, stres la locul de munca sau ingrijorare continua cu privire la bani.

Personalitate. Persoanele cu anumite tipuri de personalitate sunt mai predispuse la tulburari de anxietate decat altii.

Alte tulburari de sanatate mintala. Persoanele cu alte tulburari de sanatate mintala, cum ar fi depresia, au adesea și o tulburare de anxietate.

Complicatii

Sa ai o tulburare de anxietate poate provoca agravarea altor conditii cum ar fi:

  • Depresia (care apare adesea cu o tulburare de anxietate) sau alte tulburari de sanatate mintala
  • Probleme de somn (insomnie)
  • Probleme digestive sau intestinale
  • Dureri de cap si dureri cronice
  • Izolare sociala
  • Probleme de functionare la scoala sau la serviciu
  • Calitate slaba a vietii
  • Sinucidere

Preventia

Nu exista nicio modalitate de a prezice cu certitudine ce va determina pe cineva sa dezvolte o tulburare de anxietate, dar poti lua masuri pentru a reduce impactul simptomelor daca esti anxios:

Cere ajutor devreme. Anxietatea, ca multe alte afectiuni de sanatate mintala, poate fi mai greu de tratat daca astepti sa se agraveze.

Ramai activ. Participa la activitati care iti plac si care te fac sa te simti bine cu tine. Bucura-te de interactiunea sociala si de relatiile apropiate, care iti pot diminua grijile.

Evita consumul de alcool sau droguri. Consumul de alcool si droguri poate provoca sau agrava anxietatea. Daca esti dependent de oricare dintre aceste substante, renuntarea brusca la ele iti poate provoca de asemenea anxietate. Daca ai nevoie de ajutor cu privire la o dependenta specialistii Maze te pot ajuta.

Tratament

Terapie cognitiv-comportamentala. Sunt multe studii care au aratat ca acest tip de terapie reduce semnificativ simptomele tulburarii de anxietate, iar beneficiile terapiei se mentin pe termen lung. In cadrul terapiei cognitiv-comportamentale, persoanele care sufera de anxietate invata sa isi identifice gandurile care contribuie la anxietatea și sa-si gestioneze emotiile asa incat acestea sa nu le mai impacteze viata intr-un mod semnificativ.

Medicatia. Medicamentele pot ajuta la ameliorarea simptomelor. Medicamentele utilizate cel mai adesea pentru tratarea anxietatii se prescriu pe termen scurt (deoarece pot duce la dependenta si pot interfera cu memoria si atentia) Acestea actioneaza prin reducerea simptomelor fizice ale anxietatii, cum ar fi tensiunea musculara si nelinistea.

Pe langa medicatie si psihoterapie studiile au aratat ca anumite obiceiuri sanatoase de viata contribuie la reducerea anxietatii precum:  exercitiile fizice, o dieta sanatoasa, igiena somnului, limitarea consumului de cofeina si alcool, utilizarea frecventa a unor tehnici de relaxare.

De la inceputul pandemiei, cazurile de anxietate au crescut alarmant. Daca te afli in situatia in care anxietatea te copleseste si viata ta este afectata poti apela la un specialist pentru ajutor. Specialistii Maze sunt formati in terapia cognitiv-comportamentala, care este cea mai indicata in astfel de cazuri.

Daca vrei sa afli mai multe despre subiecte de interes din psihologie urmareste-ne pe retele sociale Facebook si Instagram. Postam saptamanal articole interesante si actuale.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top