fbpx

Stresul. Cauze si solutii

stresul. cauze si solutii practice

Cuprins

Ce este stresul? Care sunt cauzele si solutiile practice?

Stresul este un raspuns natural, fiziologic la factorii stresori din jurul nostru, care implica o interactiune complexa intre minte, corp si mediu. Stresul implica in general doua aspecte importante: 

  • perceptia psihologica a presiunii sarcinilor pe care le avem de facut. De regula, stresul apare atunci cand credem ca ne este greu sa facem fata la anumite sarcini, sau suntem suprasolicitati.
  • raspunsul corpului la stres, care este diferit de la o persoana la alta. Impactul asupra corpului nostru este strans legat de perceptia psihologica asupra stresului.

Este stresul rau intotdeana?

Inainte de a intra in detalii despre stres si cauzele sale, este important sa intelegem ca o anumita doza de stres ne poate ajuta sa facem fata mai bine activitatilor de zi cu zi. Mai mult decat atat, studiile arata ca avem nevoie de un anumit nivel optim de stres pentru a ramane focalizati pe ceea ce avem de facut si pentru a avea performante bune.

Tipuri de stres

In literatura de specialitate sunt intalnite 4 tipuri de stres in functie de tipul de stresor:

  • Eustres– se mai numeste si stres bun deorece activeaza mintea si corpul nostru atunci cand nu exista neaparat amenintare sau teama. Experimentam acest tip de stres atunci cand participam la un concurs sau cand ne angrenam intr-un proiect care ne place. Exista multi factori declansatori pentru acest stres bun si ne face sa ne simtim entuziasmati de viata si activitatile pe care le intreprindem.
  • Stresul cotidian sau de rutina– Acest tip de stres este un stres se traduce print-o ingrijorare legata de treburile zilnice, cum ar fi stresul legat de locul de munca, ingrijirea copiilor, grijile financiare, etc. 
  • Stresul datorat schimbarilor bruste, perturbatoare ale vietii, cum ar fi un decesul cuiva drag sau pierderea locului de munca.
  • Stresul post-traumatic care poate rezulta din cauza unui factor stresor grav precum un accident sever, a unui dezastru ecologic, razboi, cutremur,etc. 

In ceea ce priveste intensitatea stresului, putem sa vorbim de doua tipuri de stres, acut si cronic.

Stresul acut

Acest tip de stres este pe termen scurt (aproximativ cateva saptamani)  si, de obicei, este cea mai comuna forma de stres. Stresul acut se dezvolta adesea atunci cand ne confruntam cu presiunile evenimentelor care au loc in prezent sau cand ne confruntam cu provocari viitoare.

De exemplu, o persoana se poate simti stresata in legatura cu un eveniment recent precum un conflict, sau cu privire la un termen limita de la locul de munca. In aceste cazuri, stresul se va reduce cand se va rezolva conflictul si cand termenul limita este atins.

De regula, in cazul stresorilor acuti exsista o solutie clara si imediata. Chiar si cu provocarile mai dificile cu care ne confruntam, exista modalitati posibile de a iesi din situatie.

Efectele pe termen scurt ale stresului acut pot include: dureri de cap, tensiune, gol in stomac, dar si emotii negative precum o usoara anxietate, preocupare si ingrijorare.

Stresul acut nu provoaca aceeasi cantitate de daune precum stresul cronic pe termen lung. Cu toate acestea, cazurile repetate de stres acut pe o perioada indelungata pot deveni cronice si daunatoare.

Stresul cronic

Acest tip de stres se dezvolta pe o perioada lunga de timp si este mai daunator in comparite cu cel acut. O familie disfunctionala, un job stresant cu multa responsabilitate, problemele financiare sunt exemple de situatii care pot provoca stres cronic. De regula, acest tip de stres apare atunci cand o persoana nu poate vedea nici o modalitate de a evita factorii de stres si inceteaza sa mai caute solutii. O experienta traumatica in copilarie poate contribui, de asemenea, la stresul cronic.

Stresul cronic face dificila revenirea organismului la un nivel normal de activitate ceea ce poate contribui la probleme de sanatate ale sistemelor: cardiovascular, respirator, imun si chiar reproductiv.

Se considera ca stresul este factorul principal in declansarea diabetului de tip 2, hipertensiunii arteriale si bolilor de inima. De asemenea, stresul cronic poate sa declansele si probleme de natura emotionala precum depresie, anxietate si alte tulburari de sanatate mintala.

Din pacate stresul cronic poate continua neobservat, este ca un inamic tacut, deoarece oamenii se pot obisnui sa se simta agitati si mereu pusi pe treaba. Persoanele care sufera de stres cronic risca sa isi puna sanatatea in pericol.

Care sunt cauzele stresului?

cauzele, simptome si complicatii ale stresului

Oamenii reactioneaza diferit la situatiile stresante. Ceea ce este stresant pentru o persoana poate sa nu fie stresant pentru alta si aproape orice eveniment poate provoca stres anumitor persoane. Modul de gandire si de interpretare al evenimentului la un factor stresor face deseori diferenta.

Nu exista niciun motiv identificabil pentru care o persoana se poate simti mai putin stresata decat alta atunci cand se confrunta cu acelasi factor de stres. Conditiile de sanatate mintala, cum ar fi depresia, sau sentimentul de frustrare, nedreptate si anxietate pot face ca unele persoane sa se simta stresate mai usor decat altele.

Experientele anterioare pot afecta modul in care o persoana reactioneaza la factorii de stres.

Evenimentele de viata majore cele mai frecvent intalnite care pot declansa stres sunt:

  • probleme la locul de munca
  • presiunea timpului 
  • probleme in familie
  • aflarea unui diagnostic
  • relatii problematice, separare si divort
  • mutarea intr-un alt oras
  • probleme financiare
  • un eveniment traumatic, cum ar fi un accident sau abuz

Simptome si complicatii ale stresului cronic:

  • starea de agitatie si tensiune
  • durere in spate sau in piept
  • crampe sau spasme musculare
  • stare de lesin
  • dureri de cap

Reactiile emotionale pot include:

  • irascibilitate si chiar furie
  • probleme de concentrare
  • oboseala
  • neliniste
  • tristete si preocupare continua pentru probleme

Comportamentele asociate stresului includ:

  • mancat compulsiv sau lipsa poftei de mancare
  • consumul abuziv de droguri si alcool
  • izolare sociala
  • izbucniri de furie
  • dificultati de somn, insomnii

Cum identifici stresul in viata ta?

Stresul nu este intotdeauna usor de recunoscut, dar exista cateva modalitati de a identifica unele semne. Uneori stresul poate proveni dintr-o sursa evidenta, dar uneori chiar si stresul zilnic de la locul de munca, scoala, familie si prieteni iti poate afecta mintea si corpul.

Iata cateva aspecte pe care ai putea sa le urmaresti in depistarea stresului: 

  • Semne psihologice, cum ar fi dificultati de concentrare, ingrijorare, anxietate 
  • Semne emotionale, cum ar fi furia, iritarea, frustrarea
  • Semne fizice, cum ar fi hipertensiunea arteriala, modificari ale greutatii, raceli frecvente sau infectii si modificari ale ciclului menstrual si ale libidoului
  • Semne comportamentale, cum ar fi o ingrijire deficitara, lipsa timpului pentru lucrurile care iti plac si/sau dependenta de droguri si alcool pentru a face fata

Ce solutii avem pentru stres?

solutii si tratament pentru stres

Psihoterapia 

Unele forme de terapie care pot fi deosebit de utile in abordarea simptomelor stresului, precum terapia cognitiv-comportamentala (TCC). TCC se concentreaza pe a ajuta oamenii sa identifice si sa schimbe tiparele de gandire negative. De asemenea, TCC se axeaza si pe tehnici de relaxare pentru a reduce simptomele stresului la nivel fizic.

Medicatia

Medicatia poate fi uneori prescrisa pentru a aborda unele simptome specifice care sunt legate de stres. Astfel de medicamente pot fi prescrise de medicul de familie sau de psihiatru pentru tulburarile de somn, starile de depresie si pentru anxietate.

Sportul 

Sunt deja foarte multe studii care au demonstrat ca activitatea fizica are un impact benefic asupra creierului si corpului tau. Exercitiile fizice practicate cu regularitate reduc stresul si simptomele asociate bolilor mintale.

Managementul timpului si al activitatilor

Este important si sa te uiti la felul in care iti petreci timpul. Este poate nevoie sa reduci anumite activitati care poate iti induc stres si sa faci niste schimbari in stiulul de viata. Spre exemplu, daca muncesti prea mult si observi ca asta iti provoaca mult stres, poate e cazul sa reduci programul de lucru sau chiar sa iti schimbi locul de munca. De asemenea, daca observi ca activitatile de peste zi te streseaza foarte mult si nu mai ai timp pentru hobby-urile tale si lucrurile care iti plac, poate este cazul sa petreci mai mult timp facand si lucruri care iti fac placere. 

De asemenea, e posibil sa-ti programezi prea multe activitati intr-o zi si sa te simti supraincarcat din aceasta cauza. Incearca sa prioritizezi activitatile si sa renunti la cele care nu sunt foarte importante. 

Benefiicile stresului bun

Asa cum spuneam mai sus, exista si un tip de stres pozitiv – eustresul. Studiile au evidentiat cateva beneficii ale acestui tip de stres. Aceste beneficii nu se refera la stresul acut sau cronic ci la stresul pozitiv care se afla in limite normale in viata noastra. 

1. Imbunatateste functia cognitiva

Acest lucru se datoreaza faptului ca stresul moderat care presupune o stare de activare a corpului, intareste conexiunea dintre neuronii din creier, imbunatatind memoria si atentia si astfel poti sa devii mai productiv. 

Acest lucru ar explica si de ce multi oameni spun ca functioneaza mai bine atunci cand sunt sub presiunea unui deadline. 

2. Te ajuta sa devii mai alert si sa ai o imunitate mai buna

Ceea ce este interesant la dozele mici de hormon al stresului ajuta si la protejarea impotriva infectiilor. Stresul moderat stimuleaza producerea unei substante chimice numite interleukine si confera sistemului imunitar un impuls rapid pentru a te proteja impotriva bolilor – spre deosebire de stresul acut sau cronic, care scad imunitatea si cresc inflamatia.

3. Stresul te intareste si te face mai rezilient

Nu putem nega ca trecerea printr-o situatie dificila ne face mai rezilienti. Cand experimentezi un eveniment mai stresant, s-ar putea sa crezi ca nu vei face fata, insa pe masura ce depasesti acest eveniment, incepi sa capeti mai multa incredere in tine si asta te pregateste pentru a face fata unor evenimente similare in viitor, evoluand.

In Centrul Maze am tratat mii de clienti care se confruntau cu stres cronic. Daca si tu simti ca asta este motivul pentru care de multe ori te simti rau, specialistii Maze te pot ajuta.

Daca articolele noastre te ajuta, ne poti urmari si pe retelele sociale Facebook si Instagram pentru a fi la curent cu noutatile.

Sursa foto https://unsplash.com/

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Accesează-ne pe FacebookSusține sănătatea mentală!

Fă parte din comunitatea MAZE - Psychology!
Alături de MAZE ești la curent cu ultimele noutăți din psihologie.

Te așteptăm!

Scroll to Top